Hej,

Vi har börjat renovera gamla, slitna fönster i sommarstugan och har stött på problem.
Vi oljade de trärena ytorna på fönstret med en blandning av hälften kallpressad, rå linolja och hälften balsamterpentin. Eftersom träet sög åt sig mycket använde vi rikligt med olja, sedan torkade vi bort överflödig olja med en trasa. Efter ca ett dygn (träet kändes torrt) målade vi med Cuprinol Trägrund V.

Nu har det gått mer än två dygn och färgen har fortfarande inte torkat helt. Den är klibbig och lite "oljig" och på vissa ställen på fönstret färgar den av sig.

Vad gjorde vi fel? Och hur åtgärdar vi det?

Tack på förhand.
 
Rå linolja torkar långsamt! En vecka bör man vänta till nästa strykning, enligt vad jag har läst mig till. Och då brukar jag måla med linoljefärg, dvs en färg som går ihop med oljan.

Ingen aning hur Cuprinolen reagerar ihop med linoljan. Hade jag målat med den färgen så hade jag nog oljat med cuprinols egen grundolja som är en mera snabbtorkande alkydolja. Alltid ett vågspel att blanda olika färgtyper.

I ert ställe skulle jag ge det rejält med tid och hoppas att det torkar innan nästa strykning.
 
Redigerat:
Tack för svaret!

Det verkar som att färgen är lite torrare idag. Får väl vänta och se.
Köper nog en burk olja från Cuprinol sen...
 
.... eller övergå till att måla fönstren med linoljefärg ;-)
 
Eller så häller man i en skvätt sickativ i linoljan så torkar den fortare.
 
J
Brukar vänta 3-4 dagar efter linoljning sedan måla med någon oljefärg.
 
Hoppa över Cuprinol helt istället, och gå på linoljespåret så får du en fönsterrenovering som håller och inte förstör bågen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.