Jag är i färd med att beställa ett antal fönster från RM-snickerier. Eftersom jag vill måla själv med linoljefärg så kommer jag att beställa endast grundmålade fönster.

Problemet är kittet, RM-snickerier erbjuder endast syntetiskt kitt ("spurflex" från Leif Arvidsson AB). Leif Arvidsson själva rekommenderar inte detta, men säger att det nog kan funka med outspädd linoljefärg.

Vad skulle kunna hända? Fäster inte färgen, eller kommer den att spricka och ramla av? Nån som har provat?
 
Har inte hört att det inte skulle gå att måla med linoljefärg på det syntetiska kitt som vi använder. Efter vad jag förståt så skall det vara övermålningsbart med all sorts oljefärg. Men vi använder inte spurflex. Tillverkarna brukar oftast känna sina egna produkter.
 
Jag har köpt fönster från RM och vart lovad att linoljefärgen skulle fästa på siliconet(Hur kunde jag gå på det ???).
Det gör den inte. Inte speciellt bra iaf. Tar man med fingrarna på kittet(som är mjukt) så spricker färgen o ramlar av >:(
Sen så eftersom färgen fäster så dåligt så täcker den extremt dåligt oxå >:(
Och vad händer den dag man behöver byta en ruta får man bort siliconet då?
Jag skulle idag aldrig köpa några fönster som inte är kittade med linoljekitt.
 
Tack för tipset! RM ville inte säga nåt alls till mig utan hänvisade till kittleverantören (Leif Arvidsson). Där fick jag prata med nån som sa att dom inte garanterade nåt (vilket dom bara gör för alkydoljefärg), men att det "nog borde funka". :-/

Jag har bestämt mig för att lägga ner RM och istället beställa från en annan firma som gör både fönster och ytterdörr på traditionellt sätt, garanterat förberett för linoljemålning. Då blir det bara 2-glasfönster och ytterdörr i massivt trä, vilket väl inte kommer att ge några fantastiska U-värden...
 
Jag har målat en (självförvållad) skada på mina RM-fönster med alkydoljefärg (Flügger Desko Primolin). Det fungerade i alla fall utmärkt. Naturmaterial på syntetisk bas är alltid ett jädra mäckel.
Hur som helst skall man inte förkasta teknisk utveckling utan att analysera läget. Det är ju inte säkert att syntetkittet är kass bara för att det är ny teknik. ;)
 
007 skrev:
Tack för tipset! RM ville inte säga nåt alls till mig utan hänvisade till kittleverantören (Leif Arvidsson). Där fick jag prata med nån som sa att dom inte garanterade nåt (vilket dom bara gör för alkydoljefärg), men att det "nog borde funka". :-/

Jag har bestämt mig för att lägga ner RM och istället beställa från en annan firma som gör både fönster och ytterdörr på traditionellt sätt, garanterat förberett för linoljemålning. Då blir det bara 2-glasfönster och ytterdörr i massivt trä, vilket väl inte kommer att ge några fantastiska U-värden...
Efterdiskussion med RM fönster vart det bara 2-glas även för mig.
Det lönar sig inte med 3-glas. Det blir så pass stor extra kostnad + att det inte var så extremt mycket bättre u-värde på 3-glas iaf.
Jag bytte alla fönster i kåken. Och nån tusenlapp extra per fönster blir ganska mycket pengar totalt. Det tar väldigt lång tid innan man tjänar in det, om man överhuvudtaget gör det.
Så gråt inte över det ;)
Om jag beställt nya fönster idag skulle jag vilja haft en bredare karm dock så det blir lite mer drevat mellan karm o hål. Det ger nog effekt på U-värdet. Och kom ihåg att u-värdet som fönsterfabrikanten ger oftast bara är på glaset dvs karmen är inte med i beräkningen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.