R
Jag håller på att renovera fönstren. Skrapar bort all gammal färg så gott det går eftersom det börjat flagna rejält.

Men hur skall jag gå vidare? Hade tänkt stryka på linolja, sedan grundmåla och slutligen måla i vald kulör. Men någon sa igår att jag skulle blanda i paraffin i linoljan. Kan det stämma? Eller räcker det rent av med att grundmåla och sedan "kulörmåla" i linoljefärg?
 
Var nog terpentin och inte paraffin som menades.
 
R
Med eller utan terpentin, då? :)
Har kallpressad linolja. Är detta det bästa alternativet?
 
Sk.halvoljning innehåller 50%terpentin och är det ultimata om man vill få det ordentligt mättat .
 
R
Tack för svaret! :)
 
Jag gjorde lite annorlunda... värmde linolja till ca 80 grader och strök på, jäklar va det sög in, gjorde detta 2 gånger å sen målat, funkade kanon, är 4 år sen, fönstren var sen 1940 ca. hadde inte vart målade de sista 20 åren, fanns nästan ingen färg kvar på dem. men virket var helt å riktigt hårt, antar att de inte använder den kvaliten på virke idag....
tipset om att värma oljan kom från en gammal målare.
 
R
Hej, robbansson! Jag läste på nätet att man kunde värma oljan och sedan stryka på. Molekylerna skulle bli mindre och därmed hade den varma oljan lättare för att tränga in i träet.Tack för att du skrev det här som bekräftade vad jag tänkte chansa på!!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.