Har tänkt lägga in linoleumgolv i köket. Har någon förslag på märken som har denna typ av golv. Vi tänker oss lägga i mönster, troligen rutigt.

Vilka priser pratar vi om för olika märken?

Bra/dåliga?

Har tidigare haft laminat i köket men tyckte fogarna blev fula (reste sig) efter ett tag. Får man samma problem med Linoleum?
 
Men finns det erfarenheter av dessa golv?

Hur håller de? Fler märken än forbo? Priser?*
 
Priset är från 400:-/m2 för klickvarianten. På rulle är det halva priset men då tillkommer läggning om man inte klarar det själv.
 
Jag la forbo linoleum i vårt kök när vi renoverade och efter åtta månader så är vi väldigt nöjda och jag kan inte se någon skillnad alls mot när vi la det.

large.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sigge1960
  • Laddar…
Förutom Forbo så finns bl a Armstrong och Tarkett. Jag tycker bäst om Forbo pga av deras smidighet och yta.

Vill man ha rutor kan man beställa matta på rulle och skära rutorna själv. Billigare, enklare att lägga och bygger inte lika mycket på höjden. Det finns även färdigskurna rutor.
 
Vi är enbart intresserade av klickvarianten av golv då vi tänker oss göra jobbet själva, finns Armstrong och Tarkett i denna variant?
 
Jag har aldrig sett eller hört talats om plattor från någon annan tillverkare än Forbo, men det känns som att det borde finnas då det är hyffsat populärt golv.

Jag hänger inte med i varför det bara är klickvarianten som gäller för att bi ska göra det själva.
 
Hur lägger man ett rutmönster själv om det inte är clickgolv?
 
Jag har lagt Marmoleum Click många gånger och det har alltid blivit bra. Lättlagt och ganska förlåtande. Lättast att ta en hel rad i taget under läggningen. Hållbarheten är god, men för läggning i hall bör det skyddas mot väta.

Har också lagt Marmoleum på rulle (det är inte alls billigare, kostar cirka det samma, 400-500 kr/m2) och det är lite svårare, ställer högre krav på underlaget. Läggs med speciellt linoleumlim och man kan ha svetsfog om man vill, men inte nödvändigt.
 
Jag har haft marmoleum Click i köket i ett år nu, Funkar bra. Man lägger det ruta för ruta.

HMUb4Q8.jpg
 
Kan man lägga in Linoleummatta (från rulle) själv? Vad ska man i så fall tänka på vid mattläggning?

Läste någonstans att man kan lägga matta på gammal matta och fästa skarvar med mattejp. Vi har nu en plastmatta.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.