Vet ej om detta är rätt delforum då det "enbart" handlar om klassisk och med rätta illa beryktad lukt från den linoleummatta jag hittade under parketten...

Oavsett vilket, mattan är väck, hur går jag vidare? I nuläget finns tunn papp kvar från mattans undersida, tar man den för hand eller är det lika bra att sticka och hyra någon form av golvslip direkt? Alltså, är det någon mening att stå och dutta med en spackelspade/stämjärn eller gör man bäst i att slå på stora trumman direkt så att säga? Det mesta går att ta för hand rent tekniskt, men slipen kommer jag nog ändå inte undan, där ska inte vara ett spår av organiskt material när jag är färdig med den betongplattan :) Handlar således främst om åtgången av slippapper, äter pappen papper i den utsträckning att det kan vara läge att gå över för hand först? Det är någon slags tjärpapp vi snackar så det skulle kunna vara fallet.

Det luktar jäklar i mig inte hallon, och jag känner att frågan kanske är lite märklig då det som sagt inte handlar om fukt utan endast lukt, men skyndar man på vädringsprocessen genom att åka och hyra en fet luftavfuktare?

Ursäkta en något ostrukturerad trådstart, men all input från folk med erfarenhet inom området mottages tacksamt.
 
Hur gammal är mattan? Jag tänker bara så att det du kallar tjärpapp inte är svartlim (asbest).
 
BiFuel skrev:
Hur gammal är mattan? Jag tänker bara så att det du kallar tjärpapp inte är svartlim (asbest).
Det var ju en jäkligt intressant reflektion, okänd för mig :surprised: Mattan är från byggåret 1960, ger det någon indikation? Utgick från att det var någon tjärpapp och blir ju inte överdrivet sugen på att lukta närmare om det kan vara asbest.
 
ta en bild säkert någon här som vet direkt i så fall. Annars har man väl rätt att de prövar mot asbest på sjukhusen?
 
1960 betyder att det kan vara svartlim. Googla eller sök här på forumet efter bilder. Men för att veta säkert måste du skicka ett prov till lab. Jag använde det här företaget för mina svartlimsprover.
 
Efter att ha bildgooglat har jag kommit fram till att det inte ens sannolikt kan uteslutas att det är tjärlim av modell som innehåller asbest. Är tjärlim och svartlim samma sak förresten?

Nu är jag verkligen ingen asbestexpert och har således ingen djupare kunskap i området men det kändes inte som att limmet dammade. Om man bryter en asbestplatta är det lättare att visualisera de tiotusentals fibrer som frigörs så att säga.

Antar dock att det är läge att kontakta sanerare snarare än att börja slipa i eländet...
 
Lukten av tjära känns helt plötsligt bättre efter ett provsvar som visat noll förekomst av asbest.
 
  • Gilla
BiFuel och 1 till
  • Laddar…
Har en kamrat som monterade en halvbred spackelspade på ett sds-borr och satte i borrhammaren, vart grymt effektivt för att ta bort gammalt lim etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.