I min trappa ligger det för närvarande ett linoleumgolv. Jag tror att det är det i alla fall. Den är lagom äcklig nu så jag tänkte göra något snyggare ich trevligare. Jag har lite eklamionat liggandes och tänkte lägga det i trappan. Den gamla mattan sitter som berget. Jag bände loss trappnosen och försökte bryta bort linoleummattan men den sitter som berget. Man kan få loss små millimeterstora fragment. Finns det någon nackdel med att limma dit laminatet ovanpå den där äckliga linoleummattan förutsatt att jag får den så ren att limmet fäster? Jag vågar inte ens tänka på viket jobb det skulle vara att spätta loss linoleummattan bit för bit.
 
Det funkar att med värmepistol och stämjärn få bort mattan hyggligt bra. Dock mycket gegga kvar som måste skrapas och mha T-röd eller Cascos limborttagning så funkar det hyggligt. Sedan slipa, men det tar sin tid, så det vore ju fint och kunna lägga direkt på linoleumet, frågan är dock vilket lim fungerar så det int löser upp skiten under!
 
Jag jobbade med ett brett stämjärn i några timmar och skrapade rent med en färgsrapa. Astråkigt. Men jag har provat att limma tidigare men finns inget lim som håller en längre tid.
 
Hm... man blir ju inte direkt inspirerad till att sätta igång när man läser "...mycket gegga kvar som måste skrapas...", "Sedan slipa, men det tar sin tid...", "...i några timmar och skrapade..." och "Astråkigt". :D Men vaffan... kan man limma ihop stridsflygplan så borde man väl kunna limma dit lite laminat i en trappa? Kanske skulle testa med Sikaflex...
 
Låt mattan ligga kvar!
Det är bara onödigt arbete att ta bort den om du ska ha laminat i trappen.
Linoleummattan kommer garanterat inte att lösa upp sig av något lim.
 
Jag limmade med sättlim och det har hållit i 10år.
 
Underbart. Det var exakt sådana svar jag ville ha. :D Funkar det inte så får jag väl skruva fast skiten :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.