Har ett litet kök och tycker därför att Forbos 30X30-plattor är för stora. Nån som vet om det finns mindre plattor a la 40-50-60tal? D v s, 15X15, typ.
Huset är byggt -59 och vi vill försöka återskapa åtminstone del av den tiden.
Har publicerat detta inlägg även under rubriken "Golv".
 
  • badrum2b.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej du, jag har inte heller sett mindre linoleum-plattor. Men hel linoleummatta är ju också tidstypisk... Hos mig (byggår-56) hade jag linoleum i tre rum, varav två var hela limmade mattor (kök och sovrum), i hallen var det små plattor.
Ni skulle ju även till nöds kunna ta 15x15 klinkerplattor istället (det fanns ju även då) kanske i tidstypiska färger t ex mörkröda och grå i shackrutor?(som i min hall)
 
Hej!

Jag tror att de klassiska är större än 15x15. Mer 20x20 typ. Kan mäta exakt om någon är intresserad.

Borde man inte kunna beställa att någon skär upp vanlig sammanhängande linoleummatta så att det blir rutor i rätt storlek om man vill ha det?

/pinebar
 
Om du ska få uppskuren en 2 mm linoleum så har du svetsjobb i 2 månader med det golvet.För att skarvarna ska smälttrådsvetsas efter läggning.
Anders
 
Hej!

Kan bara säga att om man lägger ett golv på gammalt vis så finns det definitivt inga svetsar i skarvarna. Som jag har fattat det är det inga svetsar på de nya rutorna heller, men de kanske har någon sorts fas kan jag tänka mig.
De gamla rutornas mått är 23x23 cm.

/pinebar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.