Hej! Jag har börjat fundera på bygget av ett litet tvättrum. Alltså utan rinnande vatten.
Tanken är att ha ett badkar som man kan tvätta sig i, istället för balja.
Vatten kommer alltså bara finnas i rummet när man ska tvätta sig, det kommer ju dock att avge en del fukt..
Tanken är att rummet ska kunna värmas upp vid behov och behöver därför isoleras.
Jag är inne på att använda mig av linisolering. Rummet blir en utbyggnad under ett befintligt tak av kurrugerad plåt med reglar mot plåten.
Kondens känns som att det kan bli ett stort problem, men plast känns inget vidare eftersom det kommer vara omöjligt att få det tätt. Någon som har en tanke kring hur man bör göra?
 
L
Halloj, då bygger du alltså i alla fall avlopp därinne - för annars blir det ju tufft att tömma badkaret? Ska du fylla det med slang från annat rum?
 
Jo, ett avlopp blir det. Men badkaret ska inte fyllas utan bara ta emot vattnet när man tvättar sig, en hink räcker gott.
 
L
Ok! Tar för givet att du tänker dig ett träbygge då? Murat eller gjutet är ju egentligen optimalt för våtutrymme när man har chansen bygga det från grunden - men eftersom du inte ska duscha där blir det troligen inte stänk på väggarna. Vad tänkte du dig för ytskikt att stoppa lindrevet innanför? Och har du tankar på undertak eller innertak (det är väl glipor i dalarna på det korrugerade taket som jag uppfattar idag bara är tak över en uteplats - eller missuppfattar jag)? Hur stor yta har du tänkt dig?
 
Eftersom jag har gott om virke så har jag tänkt mig en träkonstruktion. Invändigt tänke jag mig träpanel. Stänk blir säkerligen minimalt, tänkte dock skydda väggen närmast badkaret ändå.Det som oroar mig är mest kondens under plåttaket. Så det är väl egentligen just takkostruktionen som är mitt största huvudbry just nu. Den delen av taket där rummet ska vara har inga glipor.
Ytan blir ca 5kvm.
 
Lutning på taket?
Några bilder på tak underifrån underlättar förmodligen.
Undertak till befintligt plåttak är ju inte helt lätt att få till bra.
Finns det gott om takhöjd så kanske det går att bygga ett tätt undertak helt friliggande från det befintliga?
Eller lyfta det befintliga och göra om till ett med undertak?
 
Har tyvärr inte tagit någon bild. Får fixa det när vi åker upp vid jul.
Lyfta taket tror jag blir väldigt krångligt.
Ett friliggande tak under det befintliga kan vara en idé. Hur tänker du när du säger tätt tak? Jag gissar på att det lutar 20 grader.
 
Ett tätt undertak är ett undertak som inte låter ngt vatten (regn, snö, eller kondens) kunna komma ner i underliggande konstruktion (isolering/tak/väggar).
Det är svårt att åstadkomma underifrån med takstolarnas högben och ev olika stödben. Dessutom bör man se till att ha mkt bra ventilation och lutning från takstolarnas högben så att takstolarna inte tar skada (ruttnar) av ev inträngande vatten.
Plåttak går att få väldigt täta, men det är inte givet att det är byggt så.
Ju mer taket lutar desto bättre är det, för då rinner ev vatten undan mer fokuserat nedåt.
 
Takstolar finns inga där rummet ska vara.Men ett tak med samma lutning av råspont med vanlig underlagspapp på lämpligt avstånd under plåttaket räcker alltså inte? Takpapp istället? Ångspärr?
 
H Henry_85 skrev:
Takstolar finns inga där rummet ska vara.Men ett tak med samma lutning av råspont med vanlig underlagspapp på lämpligt avstånd under plåttaket räcker alltså inte? Takpapp istället? Ångspärr?
Jo, det bör fungera. Bara det ev vattnet rinner kontrollerat ner i marken. Dvs att det leds ut i hängränna eller tas omhand på motsvarande sätt innanför/under yttertaket och dess hängränna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.