Hejsan,

Vi har ett gammalt hus med timmerstomme och ingen plast i huset. Vi har kutterspån på våran kallvind.
Saken är den att vi har isolerat våra snetak med 150cm linisloering och jag kan känna lite kondens i isoleringen, är det OK eller inte, se nedan.

Utifrån o in.sett...

1. Lertelgel
2. Läkt
3. Papp
4. Råspont
5. Luftspalt (25mm) med massonit. Öppen ca 10-20mm vid takfoten samt 2 mögelstoppers i varje fack, en nere och en uppe. Luftspalten går upp ca 1meter på vinden.
6. Linisolering
7. Vindpapp
8. Ingen innepanel än, kommer att bli pärlspont.

Problemet är...om det nu är ett problem :S att jag kan känna att isoleringen är en aning fuktig på sina ställen speciellt där mögelstoppers sitter (tror jag). Jag funderar på om det kommer in för mkt kall luft i luftspalten som då krockar med den varmare isoleringen på andra sidan luftspalten, på så sätt bildas det lite kondens i isoleringen? Givetvis kan det även vara lite inomhusluft som kommer in i isoleringen i o med att vi inte använder plast.

Vad tror ni experter? ;)

Mvh
Jesper
 
Redigerat:
Känn mitt i isoleringen, är det fuktigt där, eller är det bara i närhet till mögestoppershålen? Dessa extra ventilatorer är vanliga källor till fukt på fel ställen, då de i stort sett inte alls funkar såsom tänkt.

Här på forat har diskuterats vad som är lagom med ventilation på en vind. Sök på det, så blir du nog varse att det är lika illa att ventilera för mycket som för lite.
 
Menar du att du har 150 cm, alltså en och en halv meter isolering, eller har du 150 millimeter isolering?

Är huset varmt eller kallt?
 
Redigerat:
Hej, sorry det är 150mm isolering och japp huset är varmt åretrunt boende.

Kanske man skulle använda vindväv istället för vindpapp för att få det riktigt tätt?

Mvh
Jesper
 
Det är ej fuktigt mitt i isoleringen, endast ytterst mot själva masoniten. Nu när det är så kallt så fanns det även tendens till is på insidan av masoniten. Öppnade och tittade i luftspalten igår. Ingen kondens och torrt o fint på råsponeten.
Vad är det som orsakar detta? förstår inte....

/Jesper
 
Är det vanlig masonite eller är den oljehärdad?
 
Hej jag tror dessvärre att det kan vara lite blandat. Hur ser jag skillnad på dom? Kan det vara problemet? Grrr jobbigt att byta överallt isåfall. Antar att den oljehärade inte släpper igenom fukten tillräckligt snabbt? Kan det vara så?

Mvh
Jesper
 
Det later inte som ett akut problem. Ar det forsta aret med den har losningen som ni bor i huset? Ta det lugnt och fortsatt halla koll pa laget. Kan vara lage att skaffa en fuktmatare som loggar temperaturer och tidpunkter, pa sa satt kan ni se om fukten kommer och gar eller om den ar konstant. Har fukten nagonstans att ta vagen om den vill torka?
 
Hej, fukten borde torka upp när det blir varmare då vi har en öppen lösning utan plast och lin som buffrar fukt väldigt bra. Har ej sett någon fukt då det var varmare ute. Men man blir ändå lite orolig så klart, men som du säger det kanske inte är ett akut problem. Kanske löser sig själv med årstiderna... Funderar ändå på vad själva felet är. Lutar stark åt att det är den oljehärdade masoniten...
 
Första man kommer att tänka på är att luftspalten känns väldigt underdimensionerad, 100mm vore bättre. Sörj för en god ventilation så transporteras också fukten bort effektivare. Men det är bara min personliga åsikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.