Hej tänkte bygga en linbana hemma mellan två grova träd med möjlighet att säkra upp bakom indra träd sträckan är ca 60 meter och skall hålla för en vuxen, min fråga är väl vad för vajer och vilken grovlek behövs
 
Kul projekt!

En komplett vajerberäkning är inte alldeles enkelt att göra. Du kan däremot bygga dig till trygghet med en högre säkerhetsfaktor och en konservativ kalkyl.

Jag har faktiskt precis byggt en linbana åt barnen (ja - till mig själv också så klart ;)), så jag delar lite av mina erfarenheter.

Till att börja med behöver du förutom längden veta hur mycket nedböjning du vill ha vid olika laster (eller kan tolerera då det påverkar hur högt upp vajern måste sättas i träden). Själv räknade jag på att inte själv skrapa i backen samtidigt som vajern och alla upphängningkomponenter också skall tåla att träden vid stark blåst osynkroniserat skall kunna röra sig uppemot 3-4 cm åt varsitt håll. Jag delger några grova beräkningar, men beakta att de endast är grova utan hänsyn tagen till töjning och dynamiska krafter. Jag är heller inte expert på vajer så det kan finnas felaktigheter som den som vet gärna får påpeka :).

I mitt fall, med en vajer på 38 meter och 2 meter fallhöjd valde jag att spänna vajern till ungefär följande (all nedböjning mitt på).
Obelastad nedböjning (egentyngd totalt ca 25kg): 50 cm
Nedböjning med sits+rep+tandemrulle 35 kg total: 70 cm
Nedböjning med åkande barn på 55 kg: 100 cm
Nedböjning vuxen 125 kg total: 150 cm

För vuxen ger detta en ungefärlig belastning på 1500 kg i vajern och 750 kg i ändarna. Detta är bara en trigonometrisk uppställning av kraftkomposanterna.

Med detta som utgångspunkt så ville jag ha en säkerhetsfaktor på minst 3 för vuxen (är ca 5 för barnen) Därför valde jag en vajer från Swedol med 10 mm diameter och 216 trådar och brottstyrka på 5300 kg. Inte vill man bli känd som den som tog kål på grannens barn med linbanevajern heller?:cool:

Med samma kalkyl för nedböjning med din 60 meters vajer (som då har kanske minst 12 mm diameter = minst 45% mer egentyngd per meter) får jag ca 3400 kg belastning i vajern för vuxen på 90 kg. För en typisk 12 mm vajer är den en säkerhetsfaktor på drygt 2 vilket kanske är lite lite. Kan du tillåta en nedböjning på 2 meter eller mer för vuxen så börjar du nosa på säkerhetsfaktor 3 eller mer. Dessa uträkningar bör också vara konservativa.

Jag skulle börja i den änden i så fall, sedan får du räkna på vad det innebär i form av monteringshöjd i träden (det kan röra sig som 5+ meter högt). Jag fick bygga en ordentlig ramp för detta vilket som tur var även kommer fungera som pulkabacke .

Sedan behöver du bra infästningar i övrigt. Jag har använt en kombination av schacklar (3 i varje ände) samt lastspännare x 2 i varje ände (2 ton arbetsplats, 4,8 ton brottsstryka). För att de ska hålla med tiden och för trädens skull har jag lagt 5 mm gummi (Biltema) mellan lastspännare och träd.

Vid montering har du god nytta av dragblock, lastspännare, vinsch o dyl. Handkraft räcker inte långt tyvärr :cool:(y). Se till att inte skada någon komponent som ska användas i upphängningen eftersom det kraftigt kan påverka brottsstryka.

Vanliga vajerlås är heller inte godkända för detta. Det finns några som heter IronGrip. Fick inte tag i dessa själv tyvärr, så det är just nu min svagaste länk.

Dämpningen blev en speciallösning. Skulle kunna dela några bilder ifall det är av intresse.

Lycka till med det roliga projektet :D

Mvh Plundraren
 
  • Gilla
  • Haha
RolfRolf och 6 till
  • Laddar…
Jag är intresserad av dämpningen! Köpte en färdig zipline men eftersom det inte finns nån dämpning så måste den gå rätt sakta för att barnen ska hinna stanna. Gissa om det är kul att det går sakta? ;)
 
Sakta är ju aldrig kul:crysmile:.

Den här dämpningen är alltså ett typiskt hemmahack eftersom det var stört omöjligt att hitta färdig dämpning eller lång fjäder till vettigt pris. Komponenter:
Tennisbollar (2x12 pack Jula)
Stängselfjäder
Rörisolering (mellan fjäder och vajer för att skydda vajern)
Dörrstopp i gummi längst bort
Rörklämma (för att klämma åt dörrstoppen på vajern.
Hemmagjord dämpningsapparat av tennisbollar och stålfjäder upphängd utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjord dämpning med tennisbollar trädda på vajer bland träd, med rörisolering och dörrstopp synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man kan ledigt utesluta fjäder+rörisolering. Jag tog dem för jag hade som låg och samlade damm.

Ser kanske för taskigt ut men funkar ypperligt som dämpning (y)!

Plundraren
 
  • Gilla
Kashew och 4 till
  • Laddar…
Det var en fin dämpning. Min oro ligger i att handtaget kommer gå sönder när det åker mot dämpningen. Våran zipline är ju nåt frugan köpte för dyra pengar. Vad har du använt som ”vagn” eller glidhjul eller vad man ska säga?
 
Jag vet inte hur handtaget på er zipline ser ut. Men eftersom rullen träffar tennisbollar så kan jag inte se att något skulle gå sönder (förutom tennisbollarna då) Vi har inte något handtag utan man håller i sig i ett syntetiskt hamparep som sitter fast på rullen. Rullen heter Petzl Tandem Speed. Funkar bra faktiskt!

Kollade också på "dyra färdiga" ziplines först men de föll bort pga begränsad längd och vikt! (Man vill ju åka själv också). Nu visade sig detta bli markant dyrare ändå men, det var det nog värt

Plundraren
 
P Plundraren skrev:
Jag vet inte hur handtaget på er zipline ser ut. Men eftersom rullen träffar tennisbollar så kan jag inte se att något skulle gå sönder (förutom tennisbollarna då) Vi har inte något handtag utan man håller i sig i ett syntetiskt hamparep som sitter fast på rullen. Rullen heter Petzl Tandem Speed. Funkar bra faktiskt!

Kollade också på "dyra färdiga" ziplines först men de föll bort pga begränsad längd och vikt! (Man vill ju åka själv också). Nu visade sig detta bli markant dyrare ändå men, det var det nog värt

Plundraren
Hej Plundraren. Har med stort intresse läst dina inlägg i den här tråden, då jag har egna planer på en längre zipline. Har en liten skogstomt, så träd finns det god tillgång på, men när jag läser om krafterna du räknat fram när man spänner upp wiren så blir jag lite betänksam. Mina högst bevuxna träd växer på sten och det gör mig ännu mer bekymrad. Det finns både tall och gran att välja på, om nu något skulle vara att föredra? Det hade onekligen varit intressant att höra lite mer hur du spänt upp ditt arrangemang, har du säkrat upp krafterna på flera träd, alternativt säkrat i mark/sten? Jag tänker att ju längre upp i träden man spänner upp wiren, desto mindre kraftpåverkan tål träden? I andra ändan har jag möjlighet att spänna fast i ek eller bok och jag antar att dessa träd är mer stabilare och kommer att tåla mer krafter, så där är jag inte lika bekymrad.
 
P Peggis skrev:
Hej Plundraren. Har med stort intresse läst dina inlägg i den här tråden, då jag har egna planer på en längre zipline. Har en liten skogstomt, så träd finns det god tillgång på, men när jag läser om krafterna du räknat fram när man spänner upp wiren så blir jag lite betänksam. Mina högst bevuxna träd växer på sten och det gör mig ännu mer bekymrad. Det finns både tall och gran att välja på, om nu något skulle vara att föredra? Det hade onekligen varit intressant att höra lite mer hur du spänt upp ditt arrangemang, har du säkrat upp krafterna på flera träd, alternativt säkrat i mark/sten? Jag tänker att ju längre upp i träden man spänner upp wiren, desto mindre kraftpåverkan tål träden? I andra ändan har jag möjlighet att spänna fast i ek eller bok och jag antar att dessa träd är mer stabilare och kommer att tåla mer krafter, så där är jag inte lika bekymrad.
Kul! Med alla de träden så finns det nog fina möjligheter att bygga en bra zipline :). Jag vet inte hur mycket moment ett träd tål i sidled, men med en linbana så skapar man ju inga krafter riktade från roten mot trädkronan som det delvis blir vid hård vind, därför borde den begränsande faktorn inte vara att rotvälta träden utan snarare knäckning. Som du säger blir momentet större med fästpunkten högre upp. Ska träden ge vika innan vajern eller något annat man har i upphängningen ger vika då får man nog fläska på rejält i dimensioneringen! Men så klart bör man ändå välja ett välvuxet och framförallt friskt träd. Mina träd är tallar, ca 35-40 cm diameter på stammen vid fästpunkterna ca 4 meter upp. Jag har inte säkrat upp på något annat sätt. Det går absolut att göra mer avancerat, fästa i berget e. dyl. Oavsett vad man gör så får man inte glömma att träden rör sig dygnet runt i vinden och att upphängningen ska klara av att nötas och hantera exempelvis att upphängningpunkterna rör sig osynkroniserat med vinden. Här har det inte varit några problem med vindbyar på 25m/s. Den vinden i sig skapar större brytmoment på trädet än linbanan.

Det finns intresse om hur jag räknat så försöker presentera det: Jag räknade ut krafterna trigonometriskt genom att dela upp det i kraftkomposanter. Enklast är att rita upp det på papper. Jag har lagt vajerns egentyngd som en punktlast tillsammans med personlasten mitt på vajern, och antagit att vajern då bildar hypotenusan (h) i två spegelvända trianglar med nedböjningen* ( y) mitt på vajern som den korta kateten och horisontella avståndet (x) till träden som den långa kateten. En vertikal motkraft mot tyngden skall då skapas via de två kraftvektorer som sträcker sig längs hypotenusan (är likadana men speglade genom x) . Det faller då ut att magnituden av den kraften är g*(egentyngd+personvikt)/sin(arctan(y/x)). Detta är kraften i vajern. Kraften i upphängningen är halva denna, som i sin tur skapar tryck och dragkrafter i stammen och ett moment på trädet vid roten som beror av upphängningshöjden. Dessa har jag inte räknat på. Men observera att detta inte är någon professionell kalkyl utan en väldigt förenklad modell utan t.ex. dynamisk last och jag kan inte garantera att kalkylen duger generellt .

Har man rätt förutsättningar och kan förankra en konstruktion i berg så går det nog att bygga en bra upphängning av limträ!

*Nedböjningen påverkar krafterna mycket och man kan ju själv bestämma hur mycket nedböjning man önskar och sedan dimensionera därefter. Vid monteringen får man sedan förspänna vajern så pass mycket att man får den nedböjning som man har tänkt. För lite nedböjning kan ge vajerbrott om man hänger linbanan i träd och det blåser kraftigt. För mycket nedböjning så nöter man hål på brallorna vid bakdelen.

Uppdatera oss gärna med hur det går med linbanan :)
 
P Plundraren skrev:
Kul! Med alla de träden så finns det nog fina möjligheter att bygga en bra zipline :). Jag vet inte hur mycket moment ett träd tål i sidled, men med en linbana så skapar man ju inga krafter riktade från roten mot trädkronan som det delvis blir vid hård vind, därför borde den begränsande faktorn inte vara att rotvälta träden utan snarare knäckning. Som du säger blir momentet större med fästpunkten högre upp. Ska träden ge vika innan vajern eller något annat man har i upphängningen ger vika då får man nog fläska på rejält i dimensioneringen! Men så klart bör man ändå välja ett välvuxet och framförallt friskt träd. Mina träd är tallar, ca 35-40 cm diameter på stammen vid fästpunkterna ca 4 meter upp. Jag har inte säkrat upp på något annat sätt. Det går absolut att göra mer avancerat, fästa i berget e. dyl. Oavsett vad man gör så får man inte glömma att träden rör sig dygnet runt i vinden och att upphängningen ska klara av att nötas och hantera exempelvis att upphängningpunkterna rör sig osynkroniserat med vinden. Här har det inte varit några problem med vindbyar på 25m/s. Den vinden i sig skapar större brytmoment på trädet än linbanan.

Det finns intresse om hur jag räknat så försöker presentera det: Jag räknade ut krafterna trigonometriskt genom att dela upp det i kraftkomposanter. Enklast är att rita upp det på papper. Jag har lagt vajerns egentyngd som en punktlast tillsammans med personlasten mitt på vajern, och antagit att vajern då bildar hypotenusan (h) i två spegelvända trianglar med nedböjningen* ( y) mitt på vajern som den korta kateten och horisontella avståndet (x) till träden som den långa kateten. En vertikal motkraft mot tyngden skall då skapas via de två kraftvektorer som sträcker sig längs hypotenusan (är likadana men speglade genom x) . Det faller då ut att magnituden av den kraften är g*(egentyngd+personvikt)/sin(arctan(y/x)). Detta är kraften i vajern. Kraften i upphängningen är halva denna, som i sin tur skapar tryck och dragkrafter i stammen och ett moment på trädet vid roten som beror av upphängningshöjden. Dessa har jag inte räknat på. Men observera att detta inte är någon professionell kalkyl utan en väldigt förenklad modell utan t.ex. dynamisk last och jag kan inte garantera att kalkylen duger generellt .

Har man rätt förutsättningar och kan förankra en konstruktion i berg så går det nog att bygga en bra upphängning av limträ!

*Nedböjningen påverkar krafterna mycket och man kan ju själv bestämma hur mycket nedböjning man önskar och sedan dimensionera därefter. Vid monteringen får man sedan förspänna vajern så pass mycket att man får den nedböjning som man har tänkt. För lite nedböjning kan ge vajerbrott om man hänger linbanan i träd och det blåser kraftigt. För mycket nedböjning så nöter man hål på brallorna vid bakdelen.

Uppdatera oss gärna med hur det går med linbanan :)
Fann något åt dig (och mig själv) när jag surfade runt i wiredjungeln http://vajerman.se/produkter/165-355-klammerkaus.html#/49-diameter-10_125mm

Följde med ditt resonemang ovan fram till dess att du ställde upp formeln för att beräkna kraften. Hade nog behövt en härledning för att förstå det. Om ens det hade hjälpt höh! Provade också att stoppa in lite egna siffror, men uträkningen gick inget vidare :(
 
  • Gilla
Styrman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.