P
Jag har ett 50x50cm fönster i bastun. Det sitter 160cm upp dvs räcker upp till taket på 210cm.
Det är en rätt djup nisch på 45cm. Gammalt hus med extra isolering... Detta var ett förråd. Skulle kanske ha satt igen fönstret en gång i tiden men men.

Vill inte helst inte ha panel där. Skulle man kunna ha en limträskiva där eller är det för varmt? Eller skulle man sätta enskilda planhyvlade plank istället?

Någon som provat, har någon tanke? Bastuvägg med vertikala paneler och högt fönster i djup nisch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Misstänker att det blir häftiga rörelser i träet pga fukt och värme. Ju bredare homogen bräda desto värre påfrestningar. Ligger den helt lös så kanske det fungerar. Lösa smalare brädor, gärna spontade, bör fungera bättre.
Hur lim tål bastuvärme låter jag vara osagt, men långvarig temp över ca 80 C är det nog inte specat för. Limmet kanske håller då det inte är några stora påfrestningar, men det kan gasa ohälsosamma saker.
 
Finns ju vatten och kokfast furuplywood.
 
P
Att välja spontat blir ju som panelen.
Jag har varit inne på det men är inte så sugen på det. Känns meckigt att få till.
Att tillägga är att nischen är inte helt rak utan väggarna är lite vinklade som en tratt.
Planhyvlat är nog enklare..

Kokfast plyfa? Är det inte bara vanlig plywood eller vad för speciellt med den? Lim finns det väl iallafall... Det är mycket det jag tänker på. Funkar det att ha så högt upp i en bastu?
 
T
P TheStills skrev:
Jag har ett 50x50cm fönster i bastun. Det sitter 160cm upp dvs räcker upp till taket på 210cm.
Det är en rätt djup nisch på 45cm. Gammalt hus med extra isolering... Detta var ett förråd. Skulle kanske ha satt igen fönstret en gång i tiden men men.

Vill inte helst inte ha panel där. Skulle man kunna ha en limträskiva där eller är det för varmt? Eller skulle man sätta enskilda planhyvlade plank istället?

Någon som provat, har någon tanke? [bild]
Nu när vi bygger offentliga bastun, så använder vi tjockare virke ,många gånger byggs väggarna av 28*90 mm panel, eller så tar vi virke som man bygger bastulavar av. där vanlig 12 mm panel tar slut på bara 2-4 år så håller dom sig snygga till den dubbla livslängden.
Montera limträ , fäst den bra längst in i fönstret och lite lättare med eventuellt fönster fodret på insidan så kan skivan röra sig fritt någon mm, samt att den fortsätter hålla tätt mot fönstret även om den vill krympa eller svälla. så passar den in med furu fönstret du redan har.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.