Jag ska bygga ett litet hus på 27 kvm. Huset ska inte ha el eller avlopp.
Det är som en större friggebod kan man säga. Halva huset ska ha en vägg och huset ska ha ett öppet sovloft.
Jag ska ha en limträbalk i taket för att få ut full höjd (ca 3,75 m golv-tak). Den blir ca 6 meter. Dimension har jag ingen aning om än.
Det som jag undrar om någon kan hjälpa mig att svara på med hyfsat ungefärliga svar är:
1. Vad kostar en limträbalk?
2. Hur får man upp balken ute på landet? Kan man göra det på 2-3 starka kisar?
3. Huset består av bärlina, bjälklag, träpanel, gipsväggar som är isolerade, taket papp och plåt. Inte något märkvärdigt... Räcker 150.000? ca Eller är det 200.000+ som gäller? Svår fråga naturligtvis men om man gör allt själv och inte har vatten och el borde man ju få ner kostnaderna en del.
Tacksam för svar //Jonas:p
 
Redigerat av moderator:
janwide
Lysande Jan... Tack som bara den
 
1. Beror helt på dimensionerna men på byggmax tar dom ca 1000-1500kr för en 6m: http://www.byggmax.com/se-sv/Search.aspx?SearchTerm=limtr%C3%A4
2. 2-3 pers bör klara av det - lyft först upp ena sedan andra sidan.
3. Jag köpte en byggsats från ca boden på 45 kvm för ca 130000 kr.
Att bygga om en sådan stuga med limträbalk är nog itne omöjligt på ngt sätt. Dom har även mindre.
Lösvirke kostar nog ungefär samma så 150000 inkl. innerväggar och gips osv bör du klara dig gott på om du gör jobbet själv.

/K
 
Fantastiskt... Jättetack.
 
Sammanfogat trådarna eftersom det fanns svar på båda :)
 
Du behöver minst en limträbalk på 6m 115x495. Den kostar ungefär 3.500:- hos den vanliga bygghandeln.
Kolla med Byggmax om de har så stor dimension. Skulle gissa att den då är lite billigare.
 
Det räcker med en LVL-balk 75x450 (Kerto). LVL-balkar är billgare och starkare än limträ, de är dock fulare, men ska balken byggas in så är det fördelaktigare med LVL.
En sån rackare väger ungefär 120kg.
 
Hittade ett färdigt hus, liknande det du ska bygga på polhus.se som heter Saga. Kostade "ingenting" så man sätta upp gipsväggarna och annat allt eftersom....
 
Det där var ett lysande tips magoria. Men tyvärr är det på gotland jag ska bygga...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.