Jag byggde för ett par år sedan ett staket i obehandlat trä som målats med falu rödfärg.

Det börjar nu bli dags att bygga grind och sätta grindstolpar. Till grind har vi en äldre tvådelad smidd grind som vi tänkte fästa i svårt lite grövre stolpar av trä. Det är detta som är mitt problem.

De massiva stolpar som finns att få tag på för en vettig peng är i för liten dimension (90x90) och jag behöver minst 120x120.

Blev i en byggaffär rekommenderad att göra stolparna av limträbalk 150x150…

Finns det någon nackdel med detta?
Klarar en sådan balk att vara ute?

Tanken är stött måla även stolparna med falu rödfärg.
 
  • Träbit med stämpel paketerad i svart plastfilm, ligger på hylla i lager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får jämnföra priserna på en limträ resp. göra egna. 3 st 145 X 45 som limmas med utelim och skruvas ihop och tvingar som håller ihop under tiden. Blir till först dra ihop 2 och sedan en 3:e. Tänk på att vända dom så att årsringarna inte ligger åt samma håll. Hur har du tänkt att ankra dom i marken.
 
De kommer förankras genom att gjuta plintar med plattjärn som kommer skruvas i stolpen. Stolparna kommer alltså inte ha kontakt med marken.

Vill helst köpa färdigt även om det sannolikt är dyrare. Behöver vara två stolpar och då blir priset per stolpe från butik strax över 300.

Inte priset jag är orolig för alltså utan hållfastheten vid utomhusbruk :)
 
Om 115x115 räcker finns ju tryckt limträstolpe. Har själv dessa som väderutsatta stolpar. Rödfärg kan få svårt att fästa, så det är läge att ruffa till ytan med grovt sandpapper.
 
C coolakolan skrev:
De kommer förankras genom att gjuta plintar med plattjärn som kommer skruvas i stolpen. Stolparna kommer alltså inte ha kontakt med marken.

Vill helst köpa färdigt även om det sannolikt är dyrare. Behöver vara två stolpar och då blir priset per stolpe från butik strax över 300.

Inte priset jag är orolig för alltså utan hållfastheten vid utomhusbruk :)
Ingen fara på taket, en 45X95 som är en meter och kan hållas absolut i lod, håller för att ställa en småbil på
 
Hållfasthet var nog inte det ord jag egentligen menade utan snarare hållbarhet. Kommer en målad limträbalk klara sig ute i väder och vind utan att ta stryk?
 
E
C coolakolan skrev:
Hållfasthet var nog inte det ord jag egentligen menade utan snarare hållbarhet. Kommer en målad limträbalk klara sig ute i väder och vind utan att ta stryk?
Inga som helst problem. Välj ett färgsystem och försök att få den en bit ifrån marken så är det inga problem. Slamfärg är dock ej rekommenderat men typ oljelasyr.
 
Varför är inte slamfärg att rekommendera?
Frun vill nog att det går ihop med resten av staketet :)
 
E
Dåligt skydd för träet i det. Du bör ha något att skydda limmet som fogar samman Limträstavarna. Det finns givetvis färger som liknar Falu fast besitter betydligt bättre egenskaper i form utav att skydda träet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.