Hej,

Jag bygger om garaget och över de två garageportarna (som det är ca 50 cm mellan) så tänker jag lägga två limträbalkar och ställa dem på limträpelare. Tanken slog mig nu att det kanske är bättre att använda enbart en lång limträbalk och då mellan portarna stödja upp på en eller två pelare.

Vad finns det för för/nackdelar? Hur hade ni gjort?
 
Mikael_L
Vad har du för laster ovanför portarna?
Sitter portarna på garagets långsida eller gavel?
 
De sitter på den bärande sidan, taket sluttar framkant/bakkant.

Och lasterna blir ett plåttak med isolering, snözon 3,5. Jag har kikat vilken LT jag ska välja om jag sätter en per öppning och det verkar funka med 66x315 eller 90x270.
 
Redigerat:
Kan tillägga att då porten ska vara 2,125 m och LT minst 270 mm så verkar det troligt att jag lägger hammarbandet direkt ovanpå LT-balken/arna. (Om det nu gör någon skillnad)
 
Lägger du en balk med 3 pelare så kan du använda något klenare dimension på balken. Det är nog ganska marginellt dock, så gör det som blir enklast tycker jag!
 
Kan du köra med en lång balk så skulle jag göra det. Den blir besvärligare att få upp men det blir något starkare då du slipper skarven
 
Pelarlasten verkar bli runt 20 kN och 90x90 LT ska fungera. Om jag limmar/skruvar ihop två stycken 120x45 som pelare, håller det eller blir det för klent?
 
Fördelen med att ha en enda lång balk är att balken i praktiken uppträder nästan som fast inspänd i ena änden (mellan portarna).
Detta medför att samma balk kommer att böja ner mindre vid samma belastning.
 
Jag har kommit fram till att jag ska lägga en LT balk längs med hela framkanten. Vid ena sidan porten är det drygt 1,15 m, vid andra runt 0,4 m och mellan dem ca 0,5 m, så det känns lika bra att lägga balken hela vägen och ovan den lägga liggande regel som hammarband.
 
Mikael_L
Jag ser ingen större vits med att låta LT-balken gå längre åt sidorna än nödvändigt.
Du får dyrare balk, mer svårfraktad balk, tyngre och därmed jobbigare att sätta upp, mer köldbrygga.
Den enda goda anledningen jag kan se, är att garaget går lätt att modifiera i framtiden avseende antal portar och bredd på portar.
 
Mellan portarna där fyller det väll en funktion, att det blir starkare med en balk istället för två?

Men det kanske är lättare att i båda ändar "skarva" och ställa regel på högkant under hammarbandet istället för att anvälda balken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.