Vad gör en limträbalk i nock för nytta? Bär inte takstolarna i sig? Jag tänker på en A-takstol. Finns säkert ett självklart svar om ngn skulle vilja vara vänlig att förklara..
 
Hej!
Jo takstolarna bär sig själva.. Fast det beror ju på hur dom är dimensionerade.
Och om man vill växla av så att inte all last hamnar på sidoväggarna
Det kan finnas många orsaker till att man lägger en nock balk. Man behöver se ritningarna för att förstå.
 
limträbalk har man istället för takstolar
 
Jag kommer ha en balk i mitt bygge.. Fast det är inte i stället för takstolar
och inte för att staga taket utan golvet mellan BV och övervåningen kommer hänga i balken för att slippa en pelare i vardagsrummet. spannet blir nämligen 7x8m
och jag vill inte ha tjockare golv än 220. Det kan alltså finnas andra anledningar
att ha en balk än att just staga taket istället för takstolar.

övervåningen kommer delas med en vägg och inne i väggen kommer balkarna sitta som golvet kommer hänga i. Så istället för att ha en balk neråt kommer jag ha den uppåt.. där jag slipper se den. Och balken kommer just ligga mellan nock och
hanbjälken.

Men frågan kan ju vara vilken dimension har din nock balk..
 
Redigerat:
Limträbalk i nock använder man om man inte vill ha några takbjälkar mellan långsidoväggarna, altså helt öppet till nock. Utan nockbalken skulle taket rasa ihop trots att resp tak håller upp motstående tak, men sidoväggarna skulle tryckas utåt av vikten. Med takbalken hamnar istället all vikt på gavlarna som bör förstärkas rejält, speciellt om man ska ha mycket fönster i gavlarna. En A balk har däremot dessa bjälkar och då behövs ingen nockbalk.
/CC
 
Nja..... Naturligtvis går det att kombinera dom olika metoderna..
det är inte svart o vitt antingen balk eller takstol..
Kolla här http://www.takstolsfabriken.se/
välj takstolar/offertförfrågan och A-takstol... då kommer en bild upp
och en röd text...
 
Det går att kombinera. I garaget har jag vanliga svenska takstolar i halva garaget över porten och nockbalk andra halvan.
/CC
 
  • Gilla
Annie_78
  • Laddar…
Jag har en limträbalk som bär av "de konstiga" takstolarna i vinkeln på huset. Se bilden.
 
  • takstol.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack, då är jag på banan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.