Hej allihopa! Proffsbyggare och amatörer!
Vi tänkte sätta in ett nytt kök och i med detta ta bort en vägg på 320cm. Huset vi bor i är ett tegellhus från 65´. Det 8 meter brett och 12 meter långt. Vinden är en kallvind med "träribbor" som går i nock samt ribbor som går på tvären. Vet inte hur man uttrycker sig fackmässigt. Den vägg vi funderar på att ta bort angränsar till vårat nuvarande vardagsrum och enligt ritningen skulle den vara bärande. Det står på ritningen "lika som nedervåningen". Alltså det ända som talar om att väggen är bärande enligt de ritningar vi har. Väggen i sig är 8 cm. Jag pratade med en kille på en byggfirma och han sa att ytterväggarna (teglet) i sig är den bärande konstruktionen och att jag i princip skulle kunna riva alla väggar innomhus. Jag själv hade en limträbalk som alternativ men han tyckte att det var ett onödigt eftersom takstolarna med all säkerhet stöttade sig mot ytterväggarna, stämmer dettta? De vilar förvisso mot tegelväggen men räcker det? :-[

beror på hur takstolarna är spantstagade... det kan ju vara så att de är stagade uppepå väggen

Kontakta en byggkonstruktör som får se på ritningarna och ev. på plats och sedan råda dig till vad du kan göra.
På så sätt så får en försäkrad yrkesman ta ansvaret för att det hela kommer att hålla.
Att låtat en snickare "tycka till" på plats är inget säkert svar. Han kan inte ta hänsyn till snö och vindlast etc.
Dessutom är det ju tveksamt om han kommer att stå för sitt ord om takstolarna börjar sätta sig........

Om det står på ritningen att väggen är bärande så måste du (troligen) åtminstonde göra en bygganmälan, och i det läget lär du behöva ha ett utlåtande från en konstruktör om att väggen inte är bärande. Alternativt en konstruktionsritning på hur du tänker förstärka. Även en sådan ritning måste kompletterasd med hållfast beräkningar. Är ganska övertygad om att det inte duger med att säga "limblanken borde hålla". Skaffa en konstruktör som räknar på det.

• Gilla
Frank Andersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.