Jag ska bygga ihop en våningssäng till min blivande lägenhet. Den nedre sängen kommer stå på sina egna ben och den övre kommer vila på dom röda delarna. Det blir jag som kommer att sova i den övre sängen (och förhoppningsvis någon mer) så den behöver klara 200-300 kilo i vikt.
Har gjort en enkel skiss i Sketchup hur jag tänkt själva konstruktionen. Sen ska jag fästa några skruvar in i väggen med så den sitter riktigt fast.
Jag hade tänkt köra på limträbalkar då dom håller mycket och verkar i princip klara att måla utan att behöva slipa ner ojämnheter osv.
Tänkt ha 90x90mm limträ till dom fyra hörnpelarna och övriga delar av själva konstruktionen. Förutom dom två röda bitarna där jag hade tänkt ha 90x225mm limträ då min resårbotten ska vila på dom och dom behöver komma under kanterna på sängen.

Är mina dimensioner vettiga? Varje centimeter på höjden är ju viktig att spara in på så därför jag tänkte 90x90, vet att det blivit mycket stabilare att ha 90x225mm balkar på höjden men då blir det 135mm som försvinner i takhöjd med :\ Och många "vanliga" våningssängar är ju ihopskruvade med nästan vanliga brädor.

Behöver jag något mellan mina röda bitar för att sprida ut vikten från sängen?

Hur fäster jag dom röda bitarna i limträstolparna som står rakt upp? Räcker det att skruva två skruvar snett eller behöver jag något stabilare?

Tack!
 
  • Skiss i Sketchup av en våningssängs konstruktion med röda stödbjälkar och vita limträpelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En Sketchup-skiss av en våningssäng med röda stödbalkar och hörnpelare av limträ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Två limträbalkar 90x225 på lågkant klarar 300 kg last utan att böja ner särskilt mycket. Du kan gå ner till 90x180 utan att det blir märkbart sämre. Däremot tycker jag du använder stolparna fel, dvs inte alls annat än som dekoration. Fyra limträstolpar orkar bära en lätt stridsvagn. Jag tycker du ska rita om så att dina sängbjälkar vilar på stolpar. Fundera på om det då är snyggast med kvadratiskt tvärsnitt på stolparna. Du kan alltid dölja stolpkonstruktionen på utsidan med planhyvlade furubrädor.
 
Känns rent spontant oerhört överdimensionerat. Du skulle kunna använda 45x45 som stolpar och byta den liggande limträbalken mot stående 45x90. Balken mot väggen blir ju inga problem i och med att du ska skruva den i väggen, och den andra kan du styva upp ytterligare genom att skruva på en planka/skiva i framkant, kanske med mått 20x145 eller något i den stilen. Inte för att jag tror du behöver det, men om du vill vara säker, eller bara dölja regeln med något snyggare material. Kommer sängen ända ut i ytterkant? Annars får du skruva på en till 45x90 innanför eller alternativt sätta tvärreglar av 45x90 för att ha ett underrede att ställa sängen på.

Säger som jujusuandersson, du kan ju alltid dölja en konstruktion av reglar med annat material framför. Blir i alla fall mycket billigare på det viset.
 
K
Ska du ha en resårmadrass behöver den ju endast stöd i hörnen eller där den annars har ben. Klarar sängen 300 kg när den står på golvet ska den ju göra det oavsett var den står.
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
Tack för input! Vet att stolparna inte riktigt fyller sin riktiga funktion utan är mycket för utseendet :)
Får skissa lite till och se om jag kanske ska gå ner lite i dimension, ska ändå gipsa över mycket av sidorna så reglarna kan döljas om man vill. Tackar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.