Hallå!
Måste golvet slipas efter att heltäckningsmattan är utslängd? Har skrapat hela ytan med spackelspade. Tänker lägga in en ny heltäckningsmatta. Men funderar lite på om limmet från 1970 kan ställa till det?
 
  • Ett avskrapat betonggolv med rester av lim och en spackelspade, redo för ny heltäckningsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det var ett bra tips. Mindre spackelspade tog en stund.
Men frågan är om resten av limmet måste bort innan ny heltäckningsmatta läggs in??
 
När jag gör sånt och använder barkjärn så brukar jag slipa eggen på den med vinkelslip kan jag tillägga...
 
Det beror nog på hur mycket fluff din heltäckningsmatta har. Om det är som en päls på ett djur så är nog svaret nej, men om det är en ganska tunn matta så kan det märkas igenom.
Det ser ju inte direkt ut att vara några höjder att tala om och jag antar att du inte skall limma heltäckningsmattan heller så det är ju ingen fara med att det inte fäster mot underlaget.

Ett annat alternativ är en golvslip om du tröttnar, då är det gjort på 10 minuter...

Enklaste är ju om du har en bit matta, lägg den på golvet, ställ dig på och känn om det känns igenom...
 
Om du hyr golvslip, så är ett tips att *inte* hyra en "motordriven barkspade" (minns fasen inte vad den heter, det var snart 20 år sedan)

Det är ett alternativ som fungerar på samma vis som din spackel-spade och är skitbra om du har betong-golv och vill bli av med stora mängder lim. Den kläggar inte igen på samma vis som slipen kan göra om det är tjockt med lim/skumgummi.
När jag glad efter den erfarenheten försökte köra det på golvspån blev det en del att spackla igen efteråt... :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.