Hej.

Har tagit bort heltäckningsmatta på betonggolv i källare. 90% av limresterna kunde skrapas bort och det är jämt underlag. Klickgolv (platonmatta och hela köret) skall läggas.

Måste allt lim bort eller tar detta upp fukt?

Mvh
Andreas
 
glömde säga att det under limmet troligen ligger en primer, måste denna bort?
där finns en liten lukt av den gamla mattan. kommer denna försvinna när jag lägger nytt golv?
 
Är primern svart så är det nog kallasfalt och den ska bort för att betongen ska kunna torka ut så gott det går.
Fredrik
 
Hej Fredrik, tack.
Den är gul och jag är inte helt säker på om det är primer eller del av limmet. Jag tror jag fått bort limmet eftersom det bara är denna gula millimetertjocka beläggning kvar.
 
Ingen som vet om jag måste ta bort detta eller det kan ligga kvar?
 
lyfter igen.

Frågan är: Måste limrester på betonggolv efter plastmatta (det är ett jämt lager utan ojämnheter) slipas bort innan platonmatta och trägolv läggs?
 
Jag har tyvärr inte svaret på din fråga men har en liknande fråga som du. Jag har också en del limrester på källargolvet som behöver tas bort. Detta för att vi ska ha målade golv i källaren.
Vet du, eller någon annan här, hur man bäst tar bort dessa limrester utan att lämna fula och djupa märken i golvet?
 
Jag har läst på flera andra trådar att om betongen skall målas måste den slipas ordentligt. Betongslip kan hyras på diverse ställen. Jag har provat flera andra tips med till exempel limbortagare (utan effekt), skrapa och dona men det ger inte med sig. Därför hoppas jag på att kunna slippa ta bort limmet och lägga golvet på.
 
Okej, betongslip låter som ett bra tips. Gör den inte stora repor i golvet? Eller går det att måla direkt efter att jag slipat?
 
Varför måste han damma ner med en betongslip?
Betongytan kommer ju inte att synas samt att dom limrester som är kvar lär ju knappast ruttna om dom inte redan gjort det.

En annan sak är det ju om man ska måla golvet....
 
Jag skulle ta bort limmet. Better safe then sorry.
Finns slipskivor till betongslipen som inte tar så mycket.
När jag slipade kallasfalt körde jag med en industridammsugare ansluten i maskinen och sedan en luftrenare som blåste ut luften genom ytterdörren.
Grejjorna hittar du hos närmsta Cramo depå.
Det fungerade väldigt bra och dammandet blev väldigt begränsad
Fredrik
 
Men vad kan hända med lite lim kvar?

Ska man vara helt säker ska man ju bila upp, gräva ur o dränera, isolera o gjuta om källargolvet. ;)
 
Risken är det börjar lukta.
Lite organisk smet som fastnar i limmet och sen är det färdigt.
FRedrik
 
I ett källarutrymme så finns det så mycket organiskt damm så att dom fåtal dammkorn som ev sitter fast i gamla uttorkade limrester inte spelar någon roll...

Men har man problem med att hitta på något att göra så är det väl bara att dra igång o slipa golvet. :)
 
Nimajneb skrev:
Varför måste han damma ner med en betongslip?
Betongytan kommer ju inte att synas samt att dom limrester som är kvar lär ju knappast ruttna om dom inte redan gjort det.

En annan sak är det ju om man ska måla golvet....
Hello!
Kruxet är just det, att jag ska måla golvet i källaren och då är det skönt att ha fått bort limresterna först. Det blir väl ganska skrovligt under färgen annars?

Frågan är hur skrovligt golvet blir av en betongslip...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.