Jag har limmat en toastol med Casco Sanitary Silicone men tycker inte siliconet fäster något vidare mot våtrumsmattan. Nu har det bara härdat över natten men jag får ändå känslan att det inte biter fast mot mattan. Jag har testat att peta lite där siliconet hamnat lite utanför där det skulle vara och det känns som det inte sitter alls. Kan det bli bättre när det härdat längre? Jag drog en fog runt med toan på plats och drog sedan efter med en rundat pinne doppad i vatten med diskmedel. På ena sida satte jag en liten bit våtrumsmatta under för att toan inte skulle vicka.

/Mats
 
Har du fått silikon under stolen också?
 
pozz2 skrev:
Har du fått silikon under stolen också?
Ja, toastolen skall ju inte stå på golvet, så det bara blir lite silikon runt kanten.
Toan skall ställas på ett par mm tjocka pinnar, så ordentligt med silikon kommer in mellan golv och porslin.
 
Jag brukar palla upp stolen i framkant med något, så den lyfts upp någon cm. Sen lägger jag en sträng silikon under stolen. Sen släpper jag ner stolen. Kompletterar sen med silikon runt om.

Vissa typer av matta kan vara svåra att limma mot. Det är precis som de har nån fet yta, och det hjälper inte hur väl man gör rent. Kolla också bäst-före datumet på silikonet. Gammalt silikon fungerar sämre
 
Det verkar vara lite olika uppfattningar om hur mycket silikon som behöver hamna under stolen. Några mm menar en del och så pass har det blivit. Jag har även sett på några instruktionsfilmer på nätet dar man bara dragit runt kanten. Denna från IFÖ t. ex. Han pallar visserligen under men det är för att få den i våg som det ser ut. https://www.youtube.com/watch?v=PFxYhe3jXFw

På ena sidan var kanten väldigt rundad så där kom det in några mm under men på andra sidan var kanten rakare. Men istället vickade den lite så jag pallade upp med en mattbit på den sidan så där har det nog kommit under också. Jag får väl vänta något dygn till innan användning och sedan se om det håller. Annars får jag väl göra om. Det är en helt nyinlagd matta från Forbo. Hoppas det fungerar då det inte finns några skruvhål på toan. Annars får man väl söka efter något superduperlim att limma med istället

/Mats
 
Redigerat:
IDO.
Bilden säger väl allt?
Om man är skarpsynt vill säga ;)

Linjeteckning som visar installationen av en IDO-toalett med betoning på en detalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja att man ska kila under tills vattenpasset visar att stolen står rakt. Men inte att man ska kila under för limmets skull. På den sida kilen inte sitter vilar den väl mot golvet.

/Mats
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Krilleman
Jag har aldrig kilat under något när jag limmar stolar på jobbet. Inga problem.
 
Gissar att det fungerar för att limsträngen är så lång. Dessutom är ju en stol som står plant ganska självstabil. Men då gäller det ju att silikonet fäster mot mattan. Men det verkar kanske som det gör det nu när det fått lite tid på sig. Jag har också gjort ett prov där jag limmat ihop två mattbitar för att se hur det funkar.

/Mats
 
Du behöver väl 2dygn för att det ska härda igenom. Lite flex kan det finnas kvar, helt stumt är det inte. Men den står på plats :)
 
Det låter betryggande och verkar stämma med hur det känns nu då det gått precis två dygn. Jag ska vänta ett tag till med att ta bort mattbiten jag pallade upp med.
Tack för era råd.

/Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.