Håller på o drar nytt.. men dom är ju limmade. dia 110mm . HUr i hela friden skall jag kunna gå på med nya.. kan inte lossa dom i skarvarna. Hur gör man.....
Hjälp..klockan tickar
 
Såga av och köra med dubbelmuff?
 
Tror inte riktigt på att de är limmade, men gummipackningen har nog fastnat. Jag vet att det finns limmade muffar men allt är inte limmat.

Svårt fall, men bågfilen är nog rätt verktyg.

Prototypen
 
Är du 100 på att de är limmade? Det kan sitta så in i bomben ändå. Det handlar bara om att vara ännu mera bestämd när man drar isär dem. Penetrerade olja (typ 5-56) kan hjälpa. Fast jag vet inte vad som händer med gummipackningarna. Det kanske inte är tillåtet?
 
Följ Prototypens råd, såga bort eländet, dit med en muff.
 
Ändå gick jag en annan väg. Sågade av röret 1 cm innan skarven o slipade ner den del som satt kvar tills det var ett tunt lager lim kvar, för ja dom var limmade till slut. Sen var det bara att sätta i det nya.... Damn.. kanske ska bli rörkrökare ändå!! :)
 
Staffans2000
Var det den gamla tunnväggiga ljusgråa sortens rör så är det inte konstigt att de är limmade-förr limmades rören ofta med "tangit" ett lim som fungerade mycket bra även utan rengöring eller slipning och som grädde på moset fick rörmokaren sig en gratis fylla!
 
Ursäkta en okunnig, men limmar man inte avloppsrör idag? Finns det en inbyggd packning i nya rör som gör att det håller tätt ändå?
 
Limmet var hälsofarligt och förbjöds.
 
  • Gilla
Jansson42
  • Laddar…
T&H skrev:
Finns det en inbyggd packning i nya rör som gör att det håller tätt ändå?
Just precis.
 
jon_h skrev:
Just precis.
smidigt!:)
 
Mikael_L
Fast fyllan går man miste om ... :)
 
Dessutom sägs det ju att ett avloppssystem (åtminstone om det inte är ingjutet...) ska kunna röra sig, och då verkar ju lim inte vara sådär 100...
 
Fotografen skrev:
Limmet var hälsofarligt och förbjöds.
Finns fortfarande kvar. Det finns kanske regler för hur man får använda det, men rörläggarna använder det ibland. Har själv två-tre tuber för att laga barnens plastleksaker med. Finns inget bättre än Tangit. Tyvärr är det inte särskilt nyttigt, men det var ju inte limmet till modellbilarna förr heller.
 
Var hittar man det (limmet) ?? Hos "rörkrökarna" ??

Plastleksakerna håller inte så länge......... visst reparationsbehov finnes....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.