Hej,

Tappade bort tråden om limmad kontra skruvad toastol och startar därför en egen.

Badrummen är nyrenoverade och ngt av det första jag noterade är avsaknaden av skruvar i toastolarna. Förutom det rent estetiska är jag orolig för smuts och vattenansamling i "hålen". Golvet är klinker med värmeslingor under så jag antar att det är därför man limmat (enligt uppgift i tidigare tråd här).

Undrar nu om det finns något enkelt sätt att åtgärda detta eller kräva att stolarna byts ut till sådana utan hål vilket jag, i ärlighetens namn, tycker att man borde begripit när man inhandlade och monterade stolarna? Förslag?
 
  • Ett vitt urinal sett ovanifrån med två dräneringshål, monterat på en grå flisgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja man kan tycka att det vore bättre utan hål.
Två val, byt stol eller ha kvar. Om du har kvar då kan du tex lägga en siliconklick som täcker hålet, så har jag på mina toastolar.
 
tttomten tttomten skrev:
Ja man kan tycka att det vore bättre utan hål.
Två val, byt stol eller ha kvar. Om du har kvar då kan du tex lägga en siliconklick som täcker hålet, så har jag på mina toastolar.
Tack för snabbt svar!

Silikon är ju det enklaste så det får det nog bli bara hålen täpps igen och det blir hyfsat snyggt!
 
Brukar man inte få med täckbrickor?
 
  • Gilla
Thomas59 och 2 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Brukar man inte få med täckbrickor?
Man kan tycka det, ska kolla monteringsanvisningarna!
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Fyll hålen med silicon?
[länk]
Ja, det får det bli! Tack för svar!
 
T
  • Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
@tank77 är helt rätt ute. Köp rätt artikel för ändamålet.
Dessa pluppar brukar dessutom medfölja nya WC-stolar!

Men jag undrar om din WC är ny och således felköpt?
För det finns givetvis WC utan dessa skruvhål för limning.

:thinking::thinking::thinking:
 
Som tidigare sagts. Täckbrickor följer med. Används för att dölja skruvarna ifall man hade skruvat. Så nya sådana ifall de andra är bortslarvade rekommenderas
 
Krilleman Krilleman skrev:
@tank77 är helt rätt ute. Köp rätt artikel för ändamålet.
Dessa pluppar brukar dessutom medfölja nya WC-stolar!

Men jag undrar om din WC är ny och således felköpt?
För det finns givetvis WC utan dessa skruvhål för limning.

:thinking::thinking::thinking:
Börjar också undra.... Hålen ser inte riktigt "rena" ut men jag kanske är petig... Visst finns det stolar utan hål, undrar lite varför man inte valt en sådan. Har kontakt med byggaren som skall komma och åtgärda diverse "slarvfel", föreslår ett byte.
 
Krilleman
T Thomas Holm skrev:
om tidigare sagts. Täckbrickor följer med. Används för att dölja skruvarna ifall man hade skruvat. Så nya sådana ifall de andra är bortslarvade rekommenderas
Det är inte samma artikel.

Plupparna för att dölja skruvarna är flata med ett kryss i som passar i skruven skalle.
Plupparna som täcker hålen, om infästning med lim, är djupare.

Fyra gråskaliga piller eller tabletter, en med korsmärkning, isolerade på vit bakgrund, farmaceutiska eller medicinska objekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fem vita plastpluggar eller expanderskruvar för fästanordning, isolerade mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T Thomas Holm skrev:
Som tidigare sagts. Täckbrickor följer med. Används för att dölja skruvarna ifall man hade skruvat. Så nya sådana ifall de andra är bortslarvade rekommenderas
Ok, då får byggaren föreslå det om han inte går med på ett byte! Har använt oss av total entreprenad så det blev en dyr historia.
 
Krilleman
PixieEddie PixieEddie skrev:
Ok, då får byggaren föreslå det om han inte går med på ett byte! Har använt oss av total entreprenad så det blev en dyr historia.
Då tycker jag du ska stå på dig och få din WC utbytt till en för lim-montage.

Rörisen har nog tagit en genväg och bara tagit denna för den var lättillgänglig.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Det är inte samma artikel.

Plupparna för att dölja skruvarna är flata med ett kryss i som passar i skruven skalle.
Plupparna som täcker hålen, om infästning med lim, är djupare.

[bild]

[bild]
Aha, det är ju lite skillnad, blir betydligt snyggare än silikon men enklare än att riva ut toastolarna. Är egentligen inte riktigt nöjd med dessa ur städsynvinkel men kan nog leva med dem (och städa lite xtra!). Stort tack för bild och tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.