Jag håller på att kexa ihop ekbrädor för att göra renoveringkitt till trappen av. Jag har sågat och hyvlat upp brädor 130x16 som jag kexar två och två. Men nu på morgonen såg jag att de hade blivit lite krumma, trots att brädorna passerat planhyveln. Vad gör jag för att undvika att den färdiga skivan slår sig? Jag har inte kollat fukthalten i träet, då jag saknar fuktmätare, men det känns "torrt"
 
dina ekbitar är för breda. Kolla t.ex. en köksbänk där stavarna är 30-40 mm breda. Klyv upp dina bitar till 40x16 och foglimma igen.
 
Men varför skulle en bräda som är plan när den ligger själv, slå sig bara för att den blir limmad i kanten mot en annan (plan) bräda. Förklara gärna! Att man stavlimmar smalare bitar till skivor trodde jag hade med materialkostnad att göra. Ska man ha långa breda bitar kvistfritt, så blir det intelika mycket av varje stam man kan använda, som om man tar ut smala remsor. Med smala remsor kan man ta bort kvistar och utnyttja varje trästam bättre. Så har jag alltid trott, men det kanse har med att undivka "krumma" skivor att göra?
Dessutom vill jag inte ha smala remsor till trappen...
 
Redigerat:
Trä är ju ett levande material med spänningar i sig och det tar upp och avger fukt. Har man smalare bitar kan det inte röra sig lika mycket. T..ex. finns det allamellskivor som har 5 mm smala alribbor. Den skivan anses helt rörelsedöd och är ett alternativ till dem som inte vill använda MDF eller spånskiva.
 
Det är svårt att kexa ihop bredare träreglar då ju tjockare/bredare den är, desto större spänningar. När jag gjorde bänkskivor av 100*25mm reglar så lät jag dem ligga i en träpress med värme över natten för att de skulle hålla formen, och planhyvlade dem dagen efter. Vill du tvunget ha bredare remsor så rekommenderar jag att du lägger dem i press och gärna varmt åtminstone ett par dygn efter du "kexat" ihop dem och planhyvlar dem efteråt.
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Jag har insett att det är pressning som gäller under och efter limning. Men vad är det som får spänningarna att lösa ut? Jag menar låter jag brädorna ligga var för sig efter hyvling, verkar de hålla formen, men limmar jag ihop dem, så slår de sig...
 
  • Gilla
Dcaprio
  • Laddar…
Vad för sorts lim använder du?
Är det möjligen så att limmet innehåller vatten?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.