Hej,

Jag byter fönster och tilläggsisolerar ett hus med lättbetongväggar och betongbjälklag. En fönsteröppning går hela vägen upp till mellanbjälklaget fast med en avskärmning gjuten tillsammans med bjälklaget. Över det gamla fönstret satt en trälåda med ett pansarjalusi.

Det nya fönstret kommer att monteras i liv med den gamla väggens utsida under avskärmningen som bara är ca 5 cm tjock (se bild).

I "taket" av fönsteröppningen sitter en heraklitplatta som jag misstänker täcker en ingjuten stålbalk.

Nischen behöver fyllas med någonting som är lite stabilare än isolering, och jag funderar på om jag kan limma dit 5-10 cm ytong och sedan något lättare (tecterm, multipor, etc) resten av vägen?

Betongavskärmningen är rak och inte glatt så där fäster nog vad som helst. Funderar på cementbruk, kakelfix eller Knauf SM700Pro? Det senaste är nog bäst mot putsplattan ovanför men osäker på om det håller i längden?

Kommer det att funka eller ska jag leta efter en annan lösning? Är inte så sugen på att skära ut upplag för en lättbetongbalk i upplagen för stålbalken.


(ber om ursäkt för .pdf-filen, LibreCAD...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.