Jag vill ha trä både i bänkskiva och på väggen ovanför och har därför köpt vanlig 3-stavs träparkett som jag tänkte sätta upp. Det bästa vore om jag kunde limma fast det men kommer det att funka med tanke på att trät kommer vilja röra på sig? Underlaget är lite blandat från exponerad lättbetong till murad vägg med puts som i sin tur är målad.

Min första tanke var att bara ta rikligt med konstruktionslim och bara trycka fast det, men sen började jag fundera på det här med rörelsen hos golvet. Det finns ju lim som är gjort för att limma trägolv och jag kan införskaffa detta hos en golvhandlare i närheten:

http://www.bona.com/sv/Professionella/produkter/Lim/Silanbaserade-limmer/Bona-R850/

Det är 3,3m brett och 55cm högt. Vad tror ni, kommer det att funka att limma eller kommer jag att upptäcka om ett halvår att väggen spänner, glipar eller lossnar?
 
Det är förhållandevis korta sträckor du talar om så den totala rörelsemånen kommer inte bli så stor. Naturligtvis något längre på längden än på höjden. Men du måste nog applicera med ett lim som har en viss elasticitet och sätta några mm rörelsemån på varje ledd (lister som täcker rörelseutrymmet).
 
jag tycker att parketten skulle bygga ut för mycket, kan Du inte hitta motsvarande träslag i Pergos sortiment. Pergo är perstorpsplatta, som man använt till bänkskivor sedan lång tid tillbaka. Jag skulle prova med sättlim, då jag inte tror att Pergo vill röra på sig
 
saturnus: Jo parketten bygger 15 mm men det kan jag leva med. Det är obehandlad ek som jag ska betsa med samma bets som bänkskivan så det är en specialare.

norrbottenstorpet: Har du något förslag på lim?
 
Parkett är inte bra i fuktigt miljö. Varför inte ha en bänkskiva på väggen?
 
bets och klarlack. du kan limma och köra med luftdyckert då dom är så tunna att dom följer rörelser men fixerar vid montering. om du har osb eller liknande bakom. med gips hade jag limmat med tec7 eller annat rörligt lim.
 
Jag tänkte bara sätta ihop golvet, applicera lim och sen sätta lite press på det mha tvingar och någon tillfällig regel från motstående vägg. Hur är PL400 jämfört med Tec7 vad gäller rörlighet? PL400 kostar en tredjedel och jag vill inte snåla med lim för väggen är lite ojämn.
 
hittar bara info om hur flexibelt tec7 är i databladen. men går säkert bara fint. var noga med att torka väggen ren från dammrester, fett osv innan du limmar.
 
Tack för alla svaren. Nu är det limmat och sen blir det vattenbaserad bets följt av hårdvaxolja, men jag väntar några dygn så limmet får härda. Det blev två tuber PL400 och förhoppningsvis sitter det kvar :)

Det tog 45 min från att limmet applicerades på första plankan till allt var pressat och klart. Jag började nerifrån, satte ihop fogarna med handkraft, riggade pressningen bara så pass att allt satt kvar, knackade ihop fogarna med ett golvjärn uppifrån och ner, applicerade mer press, klart.
 
  • press.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
man tager vad man haver. Kamerastativet har inte fått vara med i verktygsarsenalen, men jag får väl tänka om.

Inväntar med intresse bilderna på resultatet.
 
ser fram emot bilder när täckpappen är borta.

funderar på om du inte ska när det är torkat o klart, vara noggrann med att några ggr per år bona/vaxa eller lägga på någon annan behandling så du får en lite mer vattenavstötande yta.

annars blir det nog kanon, man ska inte alltid följa vad andra gör :)
 
Kamerastativ är numer standard i arsenalen. Funkar också utmärkt som lampstativ för en lågenergibygglampa med lite hjälp av vävtejp. Om jag får tid och inspiration i helgen så kanske det blir ytbehandling, jag återkommer med bilder.
 
Så här ett och ett halvt år senare är det då dags att infria mitt löfte att lägga upp bilder på slutresultatet :) Jag har nu hunnit långtidstesta det och kan bekräfta att det funkade bra att limma upp det. Vi blev väldigt nöjda. En fördel med att använda obehandlat ekgolv var att vi kunde få samma finish på väggen som på bänken, och även på hyllan med inbyggd belysning som jag satte upp på den kaklade väggen. Jag tycker det blev bättre att göra så här än att fortsätta med det marockanska kaklet på hela väggen.
1.jpg 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
bilderna funkar inte
 
Provar igen.
1.jpg 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
D-bug och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.