Jag bor i en bostadsrätt som är lyhörd. Huset är byggt i början av 1950-talet och väggarna består av tegel + betong/puts. Jag har framförallt problem med att ljud läcker in i vardagsrummet från en av grannarna. Jag har inget problem med basljud utan det verkar vara högre frekvenser. Till exempel hörs ljudet från grannens tv ganska väl (jag kan höra vad som sägs på tv:n om jag fokuserar). Tal och hostningar hörs också väl. Lite intressant i sammanhanget är att det räcker att jag själv har tv:n igång på låg/normal volym för att ljudet från grannens tv mer eller mindre ska släckas ut.

Nu till förutsättningarna. Tyvärr finns det bara möjlighet att bygga ut den vägg det gäller med cirka 5 cm p.g.a. dörröppningen mot hallen. Så att bygga en fristående vägg som är 5 cm inkl dubbelgips känns tight. Därför funderar jag nu på om det skulle gå att reducera läckaget av de frekvenser jag har problem med genom att limma två eller tre lager gips direkt på den befintliga väggen (där gipslagren är förskjutna i förhållande till varandra)?

Någon som har en åsikt om det här?

Tack på förhand
 
J
Tveksamt om det hjälper , något gör det väl , vad finns på väggen för övrigt , kanske en ljudabsorbent av något slag , dom är för att inte grannen ska höra dig men fungerar nog åt andra hållet med
 
Men om du har 5 cm så kan du sätta 20 mm tjocka ribbor och skruva dubbelgips i dom. Blir 46 mm totalt. Mellan ribborna sätter du Biltemas ljudisoleringsfilt. Borde ge effekt men viktigt att du tätar alla springor.
 
Jag tycker du ska börja att leta efter hål och springor, en tegelvägg bör vara så pass tung att det ska inte vara lyhört.

Protte
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Jag tycker du ska börja att leta efter hål och springor, en tegelvägg bör vara så pass tung att det ska inte vara lyhört.

Protte
Håller inte med. Bor granne med en gammal dam som har TV’n på högt sent på kvällarna. Tegelvägg emellan och inte hjälper det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.