Just PL400 som du föreslår är ju ett kanonlim...har limmat alla mina smygar i huset med just det limmet, och vad jag förstår har det lika bra prestanda utomhus.

..//N
 
PU-lim fungerar utmärkt i utomhusmiljö.
Jag har själv en konstruktion som jag limmade 1981, som fortfarande är helt OK.
 
Kan instämma att PU-limmet är toppen till detta. PL400 funkar också, men tycker själv det är betydligt enklare att handskas med en flaska jämfört med en spruta. Erfarenheter säger även att PU-limmet fäster bättre.

Tänk på att Poluretanlimet fäster bättre ju fuktigare det är (sanning med modifikation) så fukta gärna ytorna om de är riktigt torra.
 
  • Gilla
Nordlander
  • Laddar…
Nej limmningen påverkas ej av impregneingen, eller tvärt om.

Det är bara att limma och se glad ut :)

Tänk bara på att PU-limmet m.fl. inte är så snälla mot hud m.m. så ett par handskar är inte fel. Ett litet knep är att använda ett gammalt plastkort (bank/bibliotek/passer etc.) för att spackla ut limmet. Synd att använda en bra spackel då man får lägga lite jobb på att rengöra den.

/elof
 
Om man limmar större saker med pl 400 så måste man vara ganska snabb för det bildar yta snabbt.
 
Byggaren skrev:
Fel råd. Om du läser på beskrivningen ska ytorna vara helt torra. Limmet ska strykas på en yta och duschas lätt med vatten (för att starta den kemiska reagansen).
fel nej då, beror helt på vilket fabrikat du använder...därför skall man ALLTID läsa på just sin flaska, inte ta ett generellt råd.
Så här står det på dne jag har i bilen...

"Bruksanvisning: De ytor som skall limmas skall vara rena men ej torra. Tärytor bör ha 12 - 20 % fuktighet, som fuktas med svamp eller trasa. Minst en yta bör vara sugande/porös (ex. trä). Sprid limmet i tunna strängar eller pensla/spackla ut en film. Limmet kan ligga öppet 30minuter efter applicering. Fixera materialet med tving eller dylikt under presstiden (ca: 3h, 20°, 65%RH) Uppvärmning av träytor sänker presstiden. Observera att limmet skummar och expanderar vid härdning......"

Så hur du skall använda limet beror helt på fabrikat m.m. så läs på flarran!
Gemensamt för alla PU-lim är dock att de är fukthärdande, så på ett eller annat sätt skall fukt finnas med i processen

/elof
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.