Råkade köpa en toastol avsedd för att skruvas fast. Men jag vill verkligen limma den eftersom vi har golvvärme i flytspacklingen och jag vill inte riskera att skruva i den.
Går det att limma denna toastol också? Vad är i så fall rekomenderat att göra med skruvhålen?
 
  • Gilla
Calsal
  • Laddar…
EddieHansson
Vi hade en sådan stol och det fanns plastlock till hålen. Limningen skedde på vanligt sätt.
 
  • Gilla
Calsal
  • Laddar…
Nice. Tack för ruskigt snabba svar :D
 
Vad skulle ni tagit för lim?
Jag har googlat lite och de flesta verkar bara skriva vanligt våtrumssilikon, men på några ställen har jag sett epoxylim eller polyuretanlim också.
Jag trodde inte ens silikon ansågs vara ett lim. Jag tänker silicon mer som en flytande packning. Men det kanske håller.
 
R riktigadavid skrev:
Vad skulle ni tagit för lim?
silikon
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Nu när jag läser instruktionerna så fanns det till och med ett avsnitt för limning. Och det ingick pluggar precis som ni säger.

Dock känner jag mig lite korkad. Vad är syftet med steg 1-3?
Limma fast luckan i bakkant kan man väl göra direkt? Och sen bara ställa dit toan och väga av och silikon runt? Det verkar ju inte som att man ska ha nått silikon under utan enbart i ytterkanten. Eller?
 
  • Illustrerad instruktion för montering eller underhåll av badrumsutrustning, möjligtvis en toalett eller delar därav.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Limma dit luckan innan du limmar dit stolen.

Lägg tumstocken under stolen i framkant och lägg en sträng under stolen, dra ut tumstocken och låt stolen sätta sig i silikonet, torka av med tvål och vatten.
 
Hur ska jag förresten få ihop detta kopplingsmässigt?
Jag har en Vatette kopplingsbricka v6 i väggen. Och vad jag förstår ska den ha g15 gänga. Och jag uppfattade också att denna ventil som följde med toan också skulle vara g15. Men dom passar inte ihop....
Jag förstår att jag ska ha en slang emellan men behöver förstå vad för slang det ska vara.
 
  • En hand håller en brandvarnare som är demonterad från taket, och taket syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Avstängningsventilen brukar sitta direkt i toastolen med en rörstump mellan vägg och toa, hobbylösningen är flexslang/anslutningsslang. Vill du köra på den så bör en vatette rak eller vinkel 15xR15 och en 15mm slang lösa det.
 
Rickard.
Du kan använda båda men den övre behöver en planadapter för att fungera medans den nedre är färdig som den är vilket kanske förklarar skillnaden. Ändan som passar i kopplingsbrickan/klämringskopplingar är helt enkelt inte lämpad för packningen som flexslangen har.

Proffslösningen är i regel kromat kopparrör.
 
Tack för bra svar :)
Ska luska lite i ifall jag kan få till det där med kopparrör. Hade ju varit snyggare.
 
Så här blev det till slut med röret. Väldigt mycket snyggare än en flexslang. Jag är supernöjd 😃
 
  • Modernt badrum med toalettstol, texturerade kakelväggar och geometriskt mönstrat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Toalettstol nära brun-beige kakelvägg med synliga rör och blå-vitt mönstrat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SvanteC och 3 till
  • Laddar…
A
R riktigadavid skrev:
Så här blev det till slut med röret. Väldigt mycket snyggare än en flexslang. Jag är supernöjd 😃
I mina ögon ser det ut som en tattarlösning!
 
  • Ledsen
EddieHansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.