Har en tillbyggnad med platt tak som ansluter mot gaveln på huset (1 1/2-plans). På tillbyggnaden ligger det takpapp/duk av okänt fabrikat men nån sorts tjockare papp belags med skiffer. Minns att dom värmde/smälte ihop bitarna då dom la taket. Nu har ca 15cm av "pappen" släppt i uppviket som gjorts mot husväggen, hur limmar man den, kan man använda sikaflex?
 
Rickard.
Släng upp en bild.
 
Närbild av en skadad yttervägg där isolering blottats under avskalad färg och skivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En person pekar på en glipa mellan trä och isolering i en konstruktionsdetalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Har lite svårt att förstå vad jag tittar på men uppvik ska fästas mekaniskt med lämplig skruv. Montageskruv är helt okej för lite mindre uppvik.

Nu får jag ingen bra helhetsbild men uppvik bör också om det går vara betydligt högre.
 
Ok, ja det du ser är uppviket mot gaveln på huset. Sitter en plåt bakom som pappen är limmad mot. Har varit så i 40år utan problem (pappen byttes för 10 år sedan) så uppviket är nog ok även om det med dagens mått kanske är för litet. Kanske ska sätta en skruv+ bricka då?
 
En varmluftspistol klarar att värma baksidan just så pass så den smälter och du kan trycka dit den. Klart enklare med gasolbrännare som värmer mycket snabbare och kan smälta större yta.
Jag har kört varmluftspistol på en mer lättåtkomlig bit och det gick bra men din bit ser svårare ut.
Jag gissar på att du inte har någon spillbit att öva på heller?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.