Är ju lätt att skvätter lite vatten vid handfatet och på något vis har vatten krupit in i lådkanten på en låda på tvättunderskåpet och fibermaterialet svällt. Är lite mer svällt än ser ut på bilden.

Något tips på hur man reparerar detta? Min tanke var att använda något tunt lim och lägga på flödigt för att låta fiberplattan suga in av det. Typ om bearbetningstiden är 5 minuter låta ligga flödigt i 3 minuter, torka av, och sedan sätta plattan i press. Jag har vanligt trälim och Panokitt Quick Glue men är öppen för andra förslag. Båda är vattenbaserade tror jag, går det lättare in om späder lite?

Någon som gjort liknande och har tips?

Skada på vitmålad lådkant där fibermaterialet har svällt och lacken flagnat av på grund av vattenskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan gärna tips på hur man undviker detta i framtiden. Ha på någon form av vax på lådorna? Möbelpolish? Eller är det så att det måste ha varit en liten skada på lacken innan som gjort att det kunnat krypa in?
 
Epoxi blanda tunnt och låt det suga in, finns små burkar i båttillbehörs butiker.
Dock känns det svårt att se att du kommer kunna pressa samman svullnaden, men epoxin kommer hindra vatten inträgning. Va du än låter tränga in riskerar ju leda till mer svullnad speciellt om du använder en vattenbaserad produkt
 
R
Går inte att få tillbaka en spånskiva som svält , bara skrapa bort det som sitter löst , spackla , slipa och måla
 
  • Gilla
Per i Hamrånge
  • Laddar…
Varför använder man spånskiva och MDF i badrum och kök, två material som är oerhört känsliga för vatten?

Däremot i ett vardagsrum ska det vara massivträ för det är snyggt.

Förstår inte.

Protte
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.