Jag håller på med ett lite större projekt, 12 salsstolar liknande denna

Delvis handgjord, pluggade tappar etc. Men vilket lim skulle ni använda? Animaliskt lim som förr? Vanligt vitlim? Eller så starkt lim som möjligt, polyuretanlim?
 
Dr_Jerkyll skrev:
Jag håller på med ett lite större projekt, 12 salsstolar liknande denna

Delvis handgjord, pluggade tappar etc. Men vilket lim skulle ni använda? Animaliskt lim som förr? Vanligt vitlim? Eller så starkt lim som möjligt, polyuretanlim?
Baserat på ett par gamla trådar, som besvarades av snickaboden, tror de flesta av oss här på att vitlim är bra och tillräckligt för alting som inte är utsatt för extrema krafter. Det har visat sig duga utmärkt, och borde duga utmärkt för dina stolar med.

För extrema stolskonstruktioner anväder an epoxy, men det är rent overkill i ditt exempel.

Själv har jag börjat lämna vitlimmet (det vill säga jag hr helt lämnat det tills den dag mitt limförråd är slut och jag måste köpa en ny flaska lim på stan snabbt). Det har jag gjort bara för att hitta lim med längre öppettid (jag limmar med pluggar, använder inte skruv eller spik). Efter en del experiment med 5 liters dunkar köpta i Sverige, kör jag nu med Titebond från Axminster. Håller det lika bra som vitlim är jag nöjd.

Skall stolen utsättas för väta kan man fundera på polyureatan, men även Titebond klarar väta.

Så med utgångspunkt i frågan, vitlim är rätt val. Med tillägg av dessa två andra faktorer, det kan finas skäl att frångå vitlim.

--- Mats ---
 
Gamla tappar är ofta glappa så då är valet enkelt, polyuretan. Stryk lim i tapphålet och doppa tappen i vatten.PU expanderar och fyller glappet.

Protte
 
Jo titebons funderar jag på med tanke på öppettiden, iaf till andra projekt. Men finns det några fördelar med animaliskt lim just i det här specifika fallet? Det brukar ju ivbland kallas draglim, där man antyder att man inte behöver så stort presstryck jmf med andra lim, men stämmer det eller är det en myt? Att den inte ger fläcker är ju bra förstås. Dessutom fundera jag, om man nu tänker på stolen som helhet och inte bara på att få en stark fog, kan det vara av värde att ha en limmning som inte håller lika bra? Blir stolen blir lättare att renovera om X antal år? Kan det vara en fördel?
 
J
En fråga på detta ämne.

Har någon utav er sett ett specialverktyg för att ta ut tappar?

Jag har haft ett men tyvärr är det borta, ser ut lite som en minikorkskruv.

Finns sådan att köpa? Vad kallas det?
 
Låter som ett roligt projekt, du har inte lite bilder?

Ang. presstrycket så om man tittar på titebonds hemsida så är det ingen skillnad i rekommenderat presstryck för Titebond III och Titebond Liquid Hide Glue.
 
Dr_Jerkyll skrev:
Jo titebons funderar jag på med tanke på öppettiden, iaf till andra projekt. Men finns det några fördelar med animaliskt lim just i det här specifika fallet? Det brukar ju ivbland kallas draglim, där man antyder att man inte behöver så stort presstryck jmf med andra lim, men stämmer det eller är det en myt? Att den inte ger fläcker är ju bra förstås. Dessutom fundera jag, om man nu tänker på stolen som helhet och inte bara på att få en stark fog, kan det vara av värde att ha en limmning som inte håller lika bra? Blir stolen blir lättare att renovera om X antal år? Kan det vara en fördel?
Det som gällde tidigare för glue hide var att det höll sämre över åren. Om det är så fortfarande är ju inte säkert.

Vad gäller renovering, de gånger jag behövt renovera på grund av lim, har problemet varit att det förra limmet som nu släppt har satt igen porerna, trots att det nu torkat upp mellan materialen. Så man måste rugga ytan. Därvid är skadan av att det släpper större än vinsten av att det släpper "finare" eftersom man får ett fyllnadsproblem.

Däremot att det inte är ytmässigt mycket hårdare än trät (som epoxy) är ett plus.

--- Mats ---
 
Till ett sån't stolprojekt skulle jag använda titebond liquid hide glue. Inte för att det håller så mycket bättre utan för att det är lättare att reparera i framtiden. Det går att la isär en fog som börjar glappa med lite fukt och värme och sedan limma om den utan allt för mycket bortskrapande av gammalt lim. Varmt lim gå ännu lättare eftersom det nya limmet löser upp det gamla.
/B
 
bengtn skrev:
Till ett sån't stolprojekt skulle jag använda titebond liquid hide glue. Inte för att det håller så mycket bättre utan för att det är lättare att reparera i framtiden. Det går att la isär en fog som börjar glappa med lite fukt och värme och sedan limma om den utan allt för mycket bortskrapande av gammalt lim. Varmt lim gå ännu lättare eftersom det nya limmet löser upp det gamla.
/B
Intressant, vatten och värme om gamla limmet var hide glue? Viket lim lägger du på andra gången? Hide glue igen?

--- Mats ---
 
bengtn skrev:
Till ett sån't stolprojekt skulle jag använda titebond liquid hide glue. Inte för att det håller så mycket bättre utan för att det är lättare att reparera i framtiden. Det går att la isär en fog som börjar glappa med lite fukt och värme och sedan limma om den utan allt för mycket bortskrapande av gammalt lim. Varmt lim gå ännu lättare eftersom det nya limmet löser upp det gamla.
/B
Ok, det låter bra. Inte bara jag som resonerar gammalmodigt, skönt. :) Benlim kan man ju också lösa upp om jag har för mig rätt. Vad är då fördelen med liquid hide glue jmf med benlim? Mindre meck? Animaliska lim ska ju tydligen komma upp i nästan samma styrka som vanligt vitlim, är hide glue starkare?
 
ottot skrev:
Låter som ett roligt projekt, du har inte lite bilder?
En bild men den kanske inte säger så mycket. Just nu hyvlar jag bakben.
 
  • stolsben-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Får du till en bra passform skulle inte jag använda ngt annat än vanligt vitlim.
 
Dr_Jerkyll skrev:
Ok, det låter bra. Inte bara jag som resonerar gammalmodigt, skönt. :) Benlim kan man ju också lösa upp om jag har för mig rätt. Vad är då fördelen med liquid hide glue jmf med benlim? Mindre meck? Animaliska lim ska ju tydligen komma upp i nästan samma styrka som vanligt vitlim, är hide glue starkare?
Hide glue är ett animaliskt lim som benlim, pärllim etc. Flytande animaliskt lim har behandlats så det är fytande vid rumstemperatur. Man slipper alltså värma det vilket är enklare och ger mindre kladd med limpanna osv men också ger längre öppen tid. Uppemot en timma kan funka.
/B
 
Mats Bengtsson skrev:
Intressant, vatten och värme om gamla limmet var hide glue? Viket lim lägger du på andra gången? Hide glue igen?

--- Mats ---
Hide glue igen. Gärna varmt som löser det gamla limmet.
/B
 
Aha. Det här låter bra, animaliskt med längre öppettid. Hide glue får det bli. Även om det hade varit roligt få använda mormorsbrors gamla fina limpanna i koppar, men det är lite för mycket meck. Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.