kimf
Hey,

Laggt ett flytande trägolv på betongundergolv och har nu bara listerna kvar.
Alla väggar är lättbetong (Siporex), och listerna är lackade eklister.
Där av är jag väldigt osugen på att plugga och borra dem (blir för fult med massa skruvar i listen eftersom jag inte kan spackla och måla över).

Gissar (men har inte provat) att det inte kommer gå att skjuta fast dem med spikpickan. Så funderar på att köra typ PL400 och skjuta några spik för att bara hålla dem på plats medans det bränner (om det nu går att hjälpligt skjuta fast dem).

Listerna är lite bågformade på insidan, så lite tveksam till hur bra limmet kommer greppa.

Såhär ser formen på listerna ut
Ett ände av en lackad eklist med bågformad insida, avsedd för montering på vägg.

Tänkte gå på med kvartsstav efter, lite gammalmodigt kanske, men vill täcka ordentligt så inte golvet krymper så mycket att listen inte täcker tillräckligt.

Är jag helt ute och cyklar, eller är detta ett bra sätt att lösa uppsättningen på.

PS. hela listen är ju lite bågad (nu syftar jag inte på baksidan, utan dem är inte spikraka från brädgården). Så kommer ju vara en del spänn i dem som måste övervinnas innan limmet brännt klart.

Egentligen tycker jag PL400 känns lite "väl permanent", men vet inte hur jag skulle lösa det annars.
 
behöver du gå efter med kvartstav har du helt nekelt inte gjort rätt.
Sätta kvartsstqav är juh det fulaste man kan göra om du laggt nytt golv. Hemska tanke. Golvet krymper max 2-3mm så det täcker gott o väl med vanlig golvsockel om du varit yffsat noggrann.

Om väggen är rak och fin går det alldeles utmärkt att använda sättlim eller pl400 som du klickar ut (riklig klutt) på listen om cc 600. Sen skjuter du med dyckertpickan genom dessa. Då hålls de kvar medans det härdar.

mvh/snickare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
kimf
Well, har listat (passande uttryck) ut hur det ligger till. Sista raden kalkerade jag av väggen fel (vilken inte är "rak och fin), jag tog 7mm för mycket.

Så väger mellan kvartsstav för att täcka och beställa hem en packe till (2v leverans tid :confused:).

Men att klicka på pl400 och att köra pickan med cc600 låter ändå smidigt för själva listen.

Ska testa lägga ut lite list med kvarits, har ändå lite kvartslist liggande i samma trä och lack som ska sättas vid någon tröskel.

Tackar!
 
ja kolla kan du alltid göra. Men tycker att du kan vänta 2v och sen lägga en ny sista rad. Du ska ändå bo där för livet =)
En kvartsstav kommer reda dig till döds for life =(
 
kimf
Du har ju helt rätt. Nog mest jag som blev så trött på mig själv och letade "enkla lösningar" på ett redan ganska enkelt problem. 2h extra jobb är en liten insats för ordentligt gjort rum tills vi byter golv om en halv evighet.

Så jag vet vad jag ska göra ikväll iaf ;)
 
knäcka en bira och fundera lite? =)
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Kanske lite senkommen kommentar, men varför använda den avbildade listen vid golvet? Det är ju ett dörr/fönsterfoder …
En vanlig golvlist behöver ingen kvartsstav för att ansluta mot golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.