Jag håller på att göra iordning ett förråd i huset. Väggarna består idag av lättbetongblock, se bild nedan (väggarna är ca 10 cm tjocka). På dessa har jag tänkt fästa gipsskivor. Förrådet ska sedan inredas med väggfasta hyllor, typ ELFA.

Jag har dock en del av väggen där jag har elcentralen på andra sidan väggen. Eftersom jag kommer behöva ganska långa skruvar för att hänga upp hyllorna på lättbetongväggen känns det inte helt bra med väggen full av elledningar! Funderar därför på följande:
Limma fast 12 mm plywood direkt på lättbetongen (med tex PL600). Sedan fäster jag hyllorna på väggen med skruvar som precis går igenom plywooden, dvs som inte går in långt i lättbetongväggen.

Kommer detta att funka??
Kan jag fästa plywooden helt utan skruvar?
Kommer hyllorna sitta om de skruvad bara i plywooden, med relativt korta skruvar?

Tacksam för synpunkter på detta, eller andra förslag hur jag kan lösa det!
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Limma trä på betong låter inte som en bra idé.

Bygg lagerhyllor som står på golvet i stället.
 
Det finns speciella lättbetongskruvar som drar stenhårt om man gör rätt. De går inte att lossa och dra om i samma hål. Finns även korta runt 80mm har jag sett. I kombination med PL400 borde det sitta tillräckligt bra för det du skall göra. Det viktiga är ju att det är starkt upptill.
Skruvarna för det du skall fästa upp skall gå helt igenom plywoodskivan. Förborra lite med kanske halva diameten för skruven drar dt bra utan att spricka. Att de gräver lite i lättbetongen bakom gör inget.

Mot yttervägg kan det nog vara lite lurigt med fuktvandring i och med att plywoodskivan är vattentät.
 
Tack Johan!
Mot ytterväggen tänkte jag nöja mig med att spackla väggen.
Plywooden var tänkt för den vägg som har elcentralen på andra sidan väggen (det är alltså inte en yttervägg). Därför känns även 80 mm skruvar riskabelt att fästa plywooden med. Det går massor av elföretag i väggen, och jag vet inte exakt var... Vill inte riskera att dra en skruv rakt genom en ledning!
 
Ardex S48 har jag satt upp skivor med på liknande väggar och det sitter som berget. Enda nackdelen är att limmet nästan är dyrare än guld :)
 
Är PL600 för klent?
 
Ett alternativ vore kanske att, som du funderar över, limma upp plywood på väggen men i dubbla lager. Sedan skruva en list eller lagom grov regel mot plywooden men i takbjälkarna.
På så vis får du 24 mm plywood att skruva hyllor i och listen/regeln i taket hindrar konstruktionen från att lossna och falla ut från väggen. En list mot golvet är säkert ingen nackdel heller.

//Ronnie
 
  • Gilla
Helene Lidbeck
  • Laddar…
Beroende på hur bred väggen är och vad du ska ha på hyllorna, så kan kanske reglar på sidoväggarna vara stöd för hyllor/bärreglar. Då behövs inget fästas på elcentralväggen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.