Var förbi byggvaruhusen och köpte lite badrumsinredning. Går det bra att limma upp det som inte är dubbelhäftande med våtrumssilikon och räkna med att det håller? Exempelvis toapapperhållare i solid mässing, handdukskrokar etc. Har ju PL400 men känns onödigt då skiten aldrig går bort om man någon gång vill byta.

Vet att det finns liknande trådar men ingen med självklara svar.
 
VVS:arna "limmar" ju fast toastolar i golvet på löpande band med silikon, så toarullehållare och krokar ska inte vara något problem. Med silikon är det ju ganska lätt att få en stor fästyta, vilket ju är viktigt vid all limning. Handfat och liknande bör du så klart inte limma (även om det nog faktiskt skulle gå), men mindre detaljer är helt OK. Använd (som du skriver) våtrumssilikon så det inte börjar mögla i silikonet.

/Fredrik
 
Tack för svar. Enda ja tänker på är att det till skillnad från en wc inte vilar mot limmet utan hänger i väggen. Men det är väl knappast med sån belastning att det inte skulle hålla antar jag
 
Troligen håller det bra. Det man ska tänka på med silikon är att det innehåller ättiksyra som ju fräter på stål tex. Vet inte hur det påverkar tex mässing
 
B
Lite sent svar kanske. Men jag skulle rekomendera dubbelhäftande tejp. En del badrumsbeslag kommer med det som standard och dessa har jag testat med bra erfarenhet. Om du köper dubbelhäftande tejp löst så ta en med skummgummi mellan så är du säker på att den fäster bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.