I min lägenhet har en del trösklar och socklar limmats fast med nån sorts silikon eller latex. Det är transparent (men gulnat), elastiskt, gummiaktigt, och lätt att dra eller pilla loss.

Är det nåt man brukar göra ibland - fästa med silikon/latex istället för monteringslim? I så fall, vilken produkt brukar man använda exakt?

Anledningen att jag frågar är att det är frestande att göra likadant på vissa ställen där jag ska montera trösklar mm, just för att det är så lätt att ta loss utan att paja ytorna.
 
MrJay
Låter som Tec7 eller någon annan massa, silikon är det inte - garanterat! Tec7 gulnar dock inte, det har vi använt till både golvlister och i badrum herrans många år sedan, funkar finfint och det är helt OK att limma med det.
 
MrJay MrJay skrev:
silikon är det inte - garanterat!
Hur kan du garantera det? Kanske rätt oortodoxt men kan man limma toastolar med silikon så varför inte trösklar? "transparent (men gulnat), elastiskt, gummiaktigt" låter precis som silikon i mina öron, men det kan naturligtvis även vara någon annat typ av fog/lim. Omöjligt att veta säger jag.
 
MrJay
Alfredo Alfredo skrev:
Hur kan du garantera det? Kanske rätt oortodoxt men kan man limma toastolar med silikon så varför inte trösklar? "transparent (men gulnat), elastiskt, gummiaktigt" låter precis som silikon i mina öron, men det kan naturligtvis även vara någon annat typ av fog/lim. Omöjligt att veta säger jag.
Enkelt, jag har tidigare använt silikon till att limma golvlister. Den blir hårdare med tiden, är bökig att få bort och förstör underlaget så den innehåller ättiksyra (inte alla).
 
MrJay MrJay skrev:
jag har tidigare använt silikon till att limma golvlister.
Och du kan garantera att du är den enda i hela världen som gjort det? ;)
 
MrJay
Alfredo Alfredo skrev:
Och du kan garantera att du är den enda i hela världen som gjort det? ;)
En av de få som limmat och bytt ut någon månad efter :crysmile:
 
MrJay MrJay skrev:
Låter som Tec7 eller någon annan massa, silikon är det inte - garanterat! Tec7 gulnar dock inte, det har vi använt till både golvlister och i badrum herrans många år sedan, funkar finfint och det är helt OK att limma med det.
Är TEC7 färgäkta?
Vit TEC7 kan gulna något om den inte får UV-ljus under härdning. Dom andra färgerna är kulörstabila
Relekta | Relekta (tec7.se)
 
MrJay
T tergo skrev:
Är TEC7 färgäkta?
Vit TEC7 kan gulna något om den inte får UV-ljus under härdning. Dom andra färgerna är kulörstabila
Relekta | Relekta (tec7.se)
Stämmer, om man nu använt vit Tec7. I TS fall är geggan transparent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.