Jag har en sommarstuga med röd plastmatta i badrummet, troligen från 1972.
I sommarstugan sänker vi värmen till 5 grader på vintern och ev kommer vi att tappa ur och låta det vara ännu kallare.
Jag skulle vilja lägga klinker på golvet och funderar på att limma fast plattorna med någon form av lämpligt lim som tar upp rörelser i befintligt golv.
Fogning tänkte jag göra med silicone.
Tar jag stora plattor, 30*60 cm, blir det inte så många fogar men risken för sprickor i plattorna ökar.
Är det ens en bra ide?
Hur avgör jag vilken storlek på plattor jag bör ta?
Blir jag modig fortsätter jag på väggarna med stora kakeplattor.
Mvh
Karl
 
bra idé: nej
 
Tja, det var ju en novel idea. Casco proflex att limma med kanske kan vara lämpligt, och så nåtmassa till fogen, nåtmassa är ju till just för det ändamålet. Sen får du komma till och berätta hur det går, både på kort och lång sikt!
 
Jag googlade och hittade inget bra svar.
Plastmattan ser bra ut, även i skarvarna och på väggen sitter en anskrämlig tapet men den tekniska livlängden förefaller, även om mönster och färgsättning inte faller mig i smaken, inte ens vara halvvägs gången.
Att fuska med vanligt fix och fog på plastmatta på trägolv är hur fint som helst 2 år och med antydan till sprickor något år och nu efter 9 år så är de plattor man står på rätt lösa så golvmattan ska man inte lyfta på...
Jag gjorde en medveten fuskfixning när jag flyttade in i ett hus då jag trodde att jag skulle göra om stammar mm snabbare men ville gömma plastmattan direkt. Så småningom blir nog den toan fixad.
Nu tänkte jag göra en mer permanent quickfixlösning på landet och resonerar som så att med elastisk fix och fog så borde det gå bra. Var gränsen för plattors storlek går kan ju vara klurgt att beräkna. Jag vill ha få fogar, sikaflex är dyrt, men jag vill inte ha spruckna plattor.
Jag funderar på att lägga täta strängar, cc tex 5 cm eller ännu tätare synpunkter mottages tacksamt, av någon billig fogmassa. De limmande egenskaperna tror jag inte är så kritiska och det ska inte vara något som angriper plasten. Byggmax 10 kr patroner ligger nära till hands.
Om strängarna ligger tätt så kanske större plattor klarar sig även om lite tjockare 10*10plattor troligen håller om de får en ram och en klutt i mitten.
Hellst vill jag ha 30*60plattor med 3 mm spår mellan dem.

En utmaning är att sättmassan måste få tid att torka.
Man kan troligen inte vara för snabb med att lägga dit fogmassan för då lär väl fogen aldrig torka, i vart fall inte innan plattan spricker. Känns som att det här är ett vara på landet var 3dje vecka på hösten projekt där man lägger några plattor/ytor i taget och sen får det torka innan man är till baka på våren och fogar...

Tja man ska arbeta lagom och om detta är en genväg, metodutveckling eller kalkylerad korttidsinvestering kan man ju fundera på.

Det är givetvis enkelt att kravställa fixeraade ytskikt men då förutsättningarna är ett trähus som rör sig och där det förekommer temperaturväxlingar så kanske det blir en utmaning att åstadkomma.

Mvh
 
Hur gick de?
 
P Platecage skrev:
Hur gick de?
11 år senare!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
P Patrik Hazard skrev:
11 år senare!
Först då man utvärdera eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.