Hej!

Jag funderar på om det fungerar att limma ihop fyra 43x43mm-bitar av planhyvlad furu till en räckesstolpe, längd ca 125cm. Antagligen limmar man ihop två och två till två stycken 43x86 mm, sedan två st 43x86 mm till en 86x86 mm. Går kanske i teorin men hur skulle det bli i praktiken? Finns det inte risk för ojämnhet mellan ytorna om det delas upp i två moment? Eller är det bättre att limma ihop alla fyra i ett moment?

Någon som provat?
 
Jag är själv ganska nybörjare på snickeri så jag har ingen egen åsikt, men jag såg den här filmen häromdagen om en kille som bygger kurviga stolsben genom att sätta ihop fyra delar. Han menar att det enklaste sättet att få dem bra är att limma dem parvis för att sedan limma ihop paren. Kolla från 3:30 i filmen om du bara vill se limningen.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Tack för svaret!

Jo, det känns som mest rimligt att limma parvis först.
 
Du måste nog hyvla innan du limmar paren till 4 delar.

Protte
 
Det borde finnas planhyvlat som är 22 mm tjockt och någon lämplig bredd, 4 på varandra är lättare att limma.

Protte
 
Jag har tänkt använda planhyvlat och kommer nog att gå på alternativet en kombination 21x95 och 15x95. Då får jag en tjockare stolpe som är så nära kvadratisk som det går att få och kan limma i ett steg. Jag har 3 limknektar och c:a 10 tvingar av skiftande storlek och utförande, mestadels skruvtvingar. Kan det räcka ? Det blir en hyfsat lång bit som ska limmas.
 
Du kommer att behöva hyvla för det kommer ALDRIG att ligga helt exakt och då är du nere på 92-93 mm.
Och det tränger ut lite lim.
Använd en extra bräda på var sida så slipper du märken efter tvingar / knektar.

Protte
 
OK, du menar att hyvla kanterna efter limning antar jag. Ska i alla fall bli intressant att se resultatet.
 
Jag limmade ihop det som ska bli stolpen för några dagar sedan, tycker att limningen gick hyfsat med tanke på förutsättningarna. Nu behövs det mycket riktigt att kanterna hyvlas ner någon mm. Jag funderade på om det skulle gå att använda min ärvda elhyvel, men den klarar inte hela bredden. Dessutom är jag inte övertygad om att resultatet skulle bli tillräckligt bra.

Så nu återstår att få tag på någon med maskinhyvel som kan åta sig att hyvla ner stolpen åt mig. Känner tyvärr ingen, så det blir nog intressant också.
 
  • Nyligen ihoplimmad trästolpe behöver ytterligare hyvling för att jämna till kanterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C chaos skrev:
Jag limmade ihop det som ska bli stolpen för några dagar sedan, tycker att limningen gick hyfsat med tanke på förutsättningarna. Nu behövs det mycket riktigt att kanterna hyvlas ner någon mm. Jag funderade på om det skulle gå att använda min ärvda elhyvel, men den klarar inte hela bredden. Dessutom är jag inte övertygad om att resultatet skulle bli tillräckligt bra.

Så nu återstår att få tag på någon med maskinhyvel som kan åta sig att hyvla ner stolpen åt mig. Känner tyvärr ingen, så det blir nog intressant också.
Hej chaos!

Var i vårt avlånga land bor du?

Dag
 
Om du kommer hit är det snabbt fixat

Protte
 
Jag bor i Luleå. Tycker i och för sig att det borde kunna lösa sig i närområdet men vi får se. Det borde inte ta så lång tid att göra, det är "bara" frågan om att hitta någon som är villig.
 
Men 27 mil....... ger väl Inge förn norrlänning.

Protte
 
På vilken sida behövde du hyvla?

Är det något man kan antingen undvika att behöva göra på något sätt om man gör lite annorlunda när man limmar?
 
Det är alltså sidorna vinkelrätt mot ytorna som limmades. Dels tränger det ut lim i fogarna och sedan är det svårt att få det exakt när man pressar ihop vid limningen. Jag satte ett par tvingar på ovansidan och sedan limknektar för att pressa ihop de limmade ytorna. Eftersom jag limmade ihop fem stycken så det blev det lite snärjigt, det går nog lättare med färre ytor som ska limmas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.