Limma ihop en ram just nu under en mdf skiva. Skall ja använda grov jängad skruv också för att det ska hålla? Dagens lim ska hålla för typ allt sägs det, men vanligt trälim litar ja ej på riktigt. Man ska kanske skruva samtidigt som man limma egentligen eller kan man skruva efter limmet torkat?Tips mottages.
En MDF-skiva limmas på en träram med klämmor och limflaska, frågor om användning av skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Även fått för mig att Cascol Polyurethane är bra mycket starkare än vanliga trälimmet. Stämmer det? Fatta ej varför dom ha så många olika lim..
 
Polyuretanlimmet är inte starkare än vanligt PVC-lim när du limmar MDF. Snarast tvärtom. Och besvärligt och kletigt. Torkat PU-lim går bara att ta bort mekaniskt. Det expanderar. Ytorna skall helst vätas innan.

Har du limmat på ett bra sätt behövs inga skruv. Om du ändå skruvar... tänk på att MDF är väldigt känsligt för skruv i skivans kanter. Ytorna går att skruva i hur som helst. Kanten spricker ofelbart om du inte förborrat.

Cascol och andra tillverkare har många olika lim därför att olika omständigheter och material kräver olika egenskaper.

mvh Findus
 
  • Gilla
gasto
  • Laddar…
Ok kruxet med limmning är att spänna i rätt tryck det som är sporten förstår jag ? man ska spänna hårdare än man tror ?. men är det ok att skruva efter limmet har torkat? Eller görs alltid samtidigt?
 
Är det några speciella cc mått hur långt ifrån man ska ha tvingarna när man spänner fast ? Ju tätare ju bättre?
 
Ofta kan man se skruven som ersättare för tvingar. De håller ihop fogen när limmet torkar. Är det en väl utförd limfog går det utmärkt att vara utan skruvar.

PU-limmet är som sagt besvärligare att jobba med. Fördelen med det är att det är vattenfast. Du kan använda PU-lim på en båt även om det inte är bästa valet. Det kan du aldrig göra med PVAc.
 
D4-lim (typ Casco 3384 tror jag att det heter) funkar i fuktiga miljöer. Använder det före PU alla gånger.

När du limmar stryker du ett tunt lager på ytorna. Sedan drar du åt så att du ser att trycket pressar ut lim. Du använder så många tvingar att du ser limmet pressas ut lika mycket hela vägen. Med kraftiga spänbitar fördelas trycket och du klarar dig med färre tvingar.

mvh Findus
 
D4 limmet är ju den med grön kork det är polyurethane lim.. skall vara högre press tryck vi limmning fatta ja det som. vissa grejer har man ju båda inne och ute, detta limmet jag tog nu är ju bara för immhus. Ska man köra casco Winter såfall eller denna med grön kort? Är casco fortfarande det bästa limmet? Tänkte slår man i bänkskivan i en dörr karm typ när.man ska bära med den iomed den är bärbar Mobil då borde den väll släppa utan skruv?

Det är d4 lim som ja skrev högst upp
Två flaskor Casco polyuretanhäftlim med grön kork på vit bakgrund, en stående och en liggande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

5/4
 
Du har ju redan limmat, så frågan vilket lim som är bäst är lite sen. Skall bordet bara användas inomhus är det inga problem med limmet du använt. Skall det användas i fuktiga miljöer lär det bli problem med MDF:en innan det blir problem med limmet. Har du bara ordentligt presstryck på när det torkar och ytorna är släta och rena så behövs inga skruvar.
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Ok vi kör på det. Men om ja vill stärka upp med skruv efter limmmingen så är det ok? Tänkte så ej limmning släpper när det blir tryck från skruven
 
  • Gilla
Björkhem1994
  • Laddar…
Få väll prov dra i den sen ser så det sitter.. presstiden är endast 10 min. Ät det helt torkat då?
 
  • Gilla
Björkhem1994
  • Laddar…
Man ska skruva direkt när man limmar, annars gör skruven ingen större nytta. Skruvens funktion är framförallt att pressa ihop detaljerna ordentligt under limningen.

Allt som oftast är det väl öppetiden som är ca 10 minuter, 15-20 minuter i press, minst och full styrka nås som regel inte förrän efter ett dygn eller så.
 
  • Gilla
pär h
  • Laddar…
Ok tack för hjälpen
 
Har du haft tillräckligt med tvingar/tjocka spännbitar och vanligt "vitlim" så är limfogen starkare än MDF skivan.

Protte
 
Jag brukar smeta på limmet och sätta i press med tving sen skjuta ihop med dyckertpistol, det brukar bli bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.