A
Hejsan

Vårt hus är ung. 100 år gammalt och vi har några roliga "utmaningar" att lösa för att kunna lägga golv på ovanvåningen.

Vi har rivit ut all gammal isolering, musbajs och äckel och kommit ner till bjälkarna. Innertaket på nedanvåningen är kvar och vi vill helst slippa byta det också.

Bjälklaget är väldigt glest (125cc).

Taket på ovanvåningen är väldigt lågt så jag vill inte bygga uppåt på det befintliga bjälklaget för mycket. Jag vill inte heller komma ner genom innertaket på nedanvåningen heller så att sätta in 45*145 eller 45*170 bjälkar är inte optimalt. Jag undrar - kan jag limma ihop 45*70 bjälkar så att de blir lika stadiga? På så sätt skulle jag kunna sätta in fler bjälkar utan att bryta upp innertaket eller bygga för mycket på höjden.

Om jag limmar ihop 3 x 45*70 bjälkar, blir det lika stadigt som 45*210?

Tack så jättemycket för hjälpen!:)
 
Tyvärr nej, inte på långa vägar.
 
Kan vi få se en bild på det befintliga bjälklaget, nu när det är blottlagt?

Och med lite fler måttuppgifter, förutom c-c.
 
Limma ihop 3 st 45x70? Så att du får en balk med bredd 135 och höjd 70?
Svaret är nej i sånt fall, det blir inte i närheten av lika stadigt.

Exempel: 1 st b135xh70 ger 3 gånger mindre nedböjning än 1 st b45xh70 ger. 1 st b45xh210 ger 27 gånger mindre nedböjning än 1 st b45xh70. (om jag inte helt räknat bort mig)

Edit: Alltså är en balk b135xh70 nio gånger sämre än en b45xh210.
Ska du ha låg bygghöjd så får du kanske tänka på stålbalkar eller fundera på nåt sätt att minska spännvidden.
 
Redigerat:
Annars skulle du kunna limma och skruva på en kraftig plywood-remsa på varje sida av de befintliga balkarna. Det skulle styva upp dom betänkligt.
 
A
ok tack för hjälpen! jag glömmer det där med att limma i så fall.

Avständet mellan bjälkarna är 125cc
Bjälkarna 345cm långa.

Hur många 45*70 reglar skulle jag behöva lägga för att komma upp i samma bärigheten som en enda 45*145, tror ni?

MH1001 - om jag förstår det rätt så skulle det vara ung, 6? Kan det stämma???

Finns det något annat sätt att pyssla ihop 70 reglar så jag kan skapa ett någorlunda stadigt golv? Jag kommer lägga furugolv 120*25 ovanpå förresten.
 
Redigerat av moderator:
-renoverare skrev:
ok tack för hjälpen! jag glömmer det där med att limma i så fall.

Avständet mellan bjälkarna är 125cc
Bjälkarna 345cm långa.

Hur många 45*70 reglar skulle jag behöva lägga för att komma upp i samma bärigheten som en enda 45*145, tror ni?

Går det ens?
Rent teortiskt: 9 stycken. (om jag räknar rätt:))
 
Nedböjningen är propotionell mot spännvidden upphöjt i 3. Så det går att spara välidigt mycket i höjd om du skulle ha en avväxling på på undervåningen som halverar spännvidden.
 
MH1001 skrev:
Rent teortiskt: 9 stycken. (om jag räknar rätt:))
Visst är det så n= (145/70) [SUP]3[/SUP]
 
A
ah okej. Ja det går tyvärr inte att halvera, 345cm är absolut minsta längd på bjälkarna (halvvägs genom vårt lilla hus!)

Lillmalen - så om jag vill ersätta en enda 45*145 bjälk så måste jag pyssla ihop något där N = 9,66?

(145/45) * 3 = 9,66
 
Redigerat av moderator:
jag förstår inte riktigt problemet. De nuvarande bjälkarna måste väl ändå vara högre än 70mm?
 
Nej 145 och 70 är balkhöjder, och trean är kubik dvs upphöjt till 3
 
A
ja du har rätt hempularen, men de är sänkta genom innertaket vilket jag vill helst slippa bryta upp. Ung 5-10cm pekar upp in i ovanvåningen som jag vill lägga reglarna/golvet på. Tänkte om jag kan klura ihop en lösning med 70 reglar ovanpå det så tappar jag inte så mycket takhöjd däruppe.
 
Lägg ett 5mm plattjärn i överkant och underkant på 45x70 balken, sätt en skruv varje 100mm. Stål är 17 ggr styvare än furu.
 
A
lillmalen - har jag rätt nu?

För en 145*45 regel:

N = (145/45) upphöjt till 3 = 33.45

Önskar att jag hade lyssnat lite bättre i skolan :D Tack för hjälpen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.