Hej,

Mitt gamla plank-undergolv, på övervåningen, är ojämnt och knarrar och jag tänkte därför ersätta det med golvspån innan jag lägger in ett nytt parkettgolv.

Innan jag monterar golvspånet hade jag tänkt att fixa till nivåskillnaden mellan golvbjälkarna. Har läst i andra trådar att man antingen kan hyvla ner de höga reglarna eller bygga på de låga. (eller både och)

Nu till min fråga,
Om jag bygger på de låga reglarna med något slags mellanlägg, skall detta material isåfall limmas fast? Jag menar att om golvspånet skall limmas måste ju också materialet som spånskivan limmas fast i också sitta fast. Vad är lämpligt material för sådana mellanlägg? Masonit?
För att höja regeln skulle jag ju också kunna slå fast en ny, aningen högre, regel i den gamla. Är det ett ett bättre alternativ än att bygga upp regeln med masonit eller liknande?
 
Ja, limma mellanläggen också. Masonit funkar bra.

Att slå fast en ny bjälke på sidan av den gamla har flera fördelar. Dels styvar den upp bjälklaget (vilket absolut inte alltid behövs), dels kan det gå snabbare och dels är det ofta lättare att få ett bra resultat.
 
Har själv salat på bjälkar med brädor o masonit. Spikade fast det. Mycket jobb med rätskivan o vattenpass blir det. Men jag limmade bara i sponten på golvspånskivorna. Spikade o skruvade skivorna i bjälkarna. Fick höja 12cm. som mest. Mer jobb än man tror, men det blev jäkligt bra.
MVH
 
Tack för era svar!

Då blir det nya bjälkar på sidan. I mitt fall är det definitivt bra att styva upp bjälklaget en aning. Uppstyvingen i kombination med husolles "-Mycket jobb med rätskiva o vattenpass...mer jobb än man tror", fick mig att bestämma mig.
 
Bra beslut. Jag har gjort samma resa som Husolle i ett rum, och skulle jag behöva fixa ett bjälklag till skulle jag defintivt köra "nya bjälkar på sidan" för att slippa det.
 
Ett självjusterande laserpass gör jobbet betydligt enklare.
 
Hade det men det var ett jäkla pill ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.