Tänkte montera en t-list i gummi på klinkergolvet i badrummet för att hindra vattnet från att rinna iväg för mycket.

Men vad brukar man limma med? Man vill ju antagligen kunna byta ut/ta bort listen någon gång i framtiden utan att klinkergolvet går sönder och hyfsat enkelt. Samtidigt måste listen sitta fast ordentligt och vara ordentligt tätad mot golvet så att inte vatten rinner under via t.ex. fogarna.

Och hur gör man en 90-graders böj? Dessa lister blir ju knögliga när man böjer dem.

Tänkte att bygglim antagligen sitter för hårt och blir svårt att få bort utan att göra åverkan på klinkersen.
 
Tec 7
 
Att sätta en list som tätar mot golvet är inte så smart du stänger mot brunnen o om du får ett vattenläckage utanför listen kommer vattnet att rinna över tröskeln o orsaka vattenskada i lägenheten
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom det är meningen att läckage vid handfat eller toalett ska kunna rinna ner i golvbrunnen så tipsar jag om en löstagbar duschsarg i stället. Den har man på golvet bara medan man duschar och sen ställer man den på högkant mot väggen. Är redan färdigböjda.
Exempel: [länk]
Tack för tipset. Har sett dessa. Men hur funkar de på klinkergolvet? Fogar ligger ju lägre än själva klinkersen, så vatten rinner väl ut vid fogarna. Funkar dessa inte bättre på plastgolv kanske?
 
BirgitS
Jag har inte prövat men just den har alltså en silikonlist under själva aluminiumprofilen. Andra verkar ha en gummilist i stället. Men det är ju bra om du kollar i något byggvaruhus vad de har och hur pass flexibla de är under.

Det finns några trådar i forumet där duschsarg har diskuterats.
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
Du limmar med våtrumssilikon
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du limmar med våtrumssilikon
Okej, tack. Då går det ju lätt att ta bort sedan också.

Har du någon erfarenhet av hur man gör en 90-graders böj? Man kanske kan klippa bort en bit på insidan och ett jack på utsidan, så att den går att böja snyggt. När jag testade på affären blev det inte bra alls.
 
Funderat på den vanliga t-listen i gummi från Biltema, Hornbach etc. Enkel och billig. Men lite bred och hög kanske.

Funderade på aluminiumlisten också, men hittar ingen lång rak på 160 cm. Och dessutom överhuvudtaget dyrare.

Hittade sedan liknande i gummi på Amazon. Lite mer diskret, men dyrare. Vad tänker ni om denna och övriga på Amazon? Märkligt att de är så pass mycket dyrare, då de också är i gummi. Är de kanske bättre?

https://www.amazon.se/HSGAV-Hopfällbar-vattendamm-duschbarriär-bibehållande/dp/B09N1JMR1J/ref=asc_df_B09N1HHDSH/?tag=shpngadsglesm-21&linkCode=df0&hvadid=476750934924&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=5853687075026866589&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=m&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9062451&hvtargid=pla-1715580003726&psc=1&th=1#aw-udpv3-customer-reviews_feature_div
 
BirgitS
M marp68 skrev:
Funderade på aluminiumlisten också, men hittar ingen lång rak på 160 cm. Och dessutom överhuvudtaget dyrare.
Förslagen jag länkade till tidigare innehöll en som är 175 cm lång som man sen kapar till önskad längd.
https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...schsarg-leijma-stabil-rak-vit/p-402379-399884
Silikon har en begränsad livslängd, även om den är flera år, medan aluminium håller väldigt länge. En ny silikonlist till aluminiumsargen kostar 174 kr på Bygghemma medan Amazons silikonprofil får slängas.

Vad Biltemas T-list är gjord av framgår inte så det är ju svårt att veta hur det är med hållbarhet, motstånd mot smuts och mögel, vad som händer om någon råkar gå på den etc.
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du limmar med våtrumssilikon
Hur mycket tror du att det går åt till att limma fast t-gummilisten? Den är 1,60 cm lång.

En standardtub är ju på 300 ml.

Antar att man bör lägga en remsa på varsin sida och dra med fingret för att täta kanten mot golvet också. Så att det inte tränger in fukt som stannar mellan golvet och listen på något håll. Och så att man inte riskerar att kanten viks upp någon gång.
 
max 1/3 av tuben
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
T tergo skrev:
max 1/3 av tuben
Wow, så lite. Tack. Tänkte tvärtom att det skulle behövas uppåt tre stycken eller fler. Antar att man då kanske inte behöver täcka hela undersidan och att man tätar längs med kanterna ordentligt.
 
Det går inte alls mycket. Jag skulle rekommendera att du lägger som en försegling längst ut mellan golv och list så att du är inte får en smutsfälla där
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det går inte alls mycket. Jag skulle rekommendera att du lägger som en försegling längst ut mellan golv och list så att du är inte får en smutsfälla där
Tack. Tänker för att jag lägger på en sträng eller två och smetar ut det över hela ytan så gott det går. Sedan som du säger, när jag tryckt fast listen mot golvet, en sträng på varsin sida längs skarven mot golvet för att undvika smutsfälla.
 
  • Gilla
Matti_75
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.