Hej!

Jag ska igång med att limma golvgips på spårade spånskivor med värmeplåtar på måndag.

Golvet är reglat cc30 med kortlingar.
Jag har köpt ardex 7+8 som jag ska prima plåtarna med, sedan tänkte jag limma gipsen.

Men hur mycket s48 behöver jag egentligen? Och vilken vilken storlek på fixkam ska jag köra med? 6mm? 8mm?

Ska man blanda små satser eller göra en stor på en gång? Vad är lättast? Hur förbered måste man vara, gissar man måste kapa till skivorna så allt är klart att bara trycka dit när bruket är blandat?

Rummet är på 12.2m2
 
Redigerat:
H
på 13kvm med 6mm
så räcker en liten och en stor säck
tar du 8mm får du ta två stora säckar
 
henke_benke skrev:
på 13kvm med 6mm
så räcker en liten och en stor säck
tar du 8mm får du ta två stora säckar
Har nu 2st 12.5kg säckar och 8mm kam hemma.

Men nu en dum fråga, står och kollar blandningen. För att göra t.ex 5kg åt gången hur mycket pulver/vatten behöver jag då?
Eller kanske 10kg?
 
T Tebax skrev:
Har nu 2st 12.5kg säckar och 8mm kam hemma.

Men nu en dum fråga, står och kollar blandningen. För att göra t.ex 5kg åt gången hur mycket pulver/vatten behöver jag då?
Eller kanske 10kg?
Varje kg pulver vill ha 0.62lit vatten.
5kg pulver blir då alltså 3.1 liter vatten, och ska räcka till ca 3kvm med en 8mm kam.
 
Kapa till alla skivor och märk ut var dom ska vara, blanda bruket och dra ut det på baksidan av skivan och lägg ner den.

Prova att planera så du slipper gå så mycket på dom efter du lagt ner dom. Jag brukar gå lite på dom direkt efter för att få ner bruket ordentligt.

Ska du spackla golvet så skulle jag lägga ev glipor på golvet och spackla igen med s48, prova att få tätt mot väggarna
 
H
Peter2400 Peter2400 skrev:
Varje kg pulver vill ha 0.62lit vatten.
5kg pulver blir då alltså 3.1 liter vatten, och ska räcka till ca 3kvm med en 8mm kam.
3 liter vatten till 5 kg ARDEX S 48. lite fel räknat enligt ardex
 
nino nino skrev:
Kapa till alla skivor och märk ut var dom ska vara, blanda bruket och dra ut det på baksidan av skivan och lägg ner den.

Prova att planera så du slipper gå så mycket på dom efter du lagt ner dom. Jag brukar gå lite på dom direkt efter för att få ner bruket ordentligt.

Ska du spackla golvet så skulle jag lägga ev glipor på golvet och spackla igen med s48, prova att få tätt mot väggarna
Allright! Man ska alltså inte limma direkt på spånskivorna/värmeplåtarna? Är det inte lättare?

Ska man försöka få så lite "passbitar" som möjligt? Eller gör det något att t.ex gå 20 cm från en dörr och sedan limma in en passbit där eller är det bättre att skära till gipsen så den går mot dörren direkt?

Så jag ska bara trycka lite på skivorna eventuellt gå lite? Varför så lite tryck? Behövs det inge mer..?

Ska gipsen gå dikt mot väggen? Eller ska man lämna en liten bit och sedan smeta ner s48 så det blir tätt?
 
Jag tycker det är lättare att limma skivorna då slipper man dra över skruvskallarna och det försvinner inte så mycket ner vid slangarna.
Lägg ner och gå lite det räcker gott.
Antingen så spacklar du i vid väggen eller så skjuter du skivorna mot väggen och spacklar där det behövs.
Är det mycket vinklar å vrår så lägg i mindre bitar men prova att ha så stora bitar det går, vet inte om det spelar någon roll men jag tycker det känns bättre
 
henke_benke skrev:
3 liter vatten till 5 kg ARDEX S 48. lite fel räknat enligt ardex
Har jag eller Ardex räknat fel?
Här i deras egna produktblad står det som jag skrev.http://www.ardex.se/uploads/tx_ardex/S48_produktblad.pdf
Skärmdump av produktblad med tekniska data för byggprodukt inklusive blandningsförhållande och bearbetningstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
Peter2400 Peter2400 skrev:
Har jag eller Ardex räknat fel?
Här i deras egna produktblad står det som jag skrev.[länk]
[bild]
jag har bara citerat text från ardex
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.