Hej,

Funderar på fiskben i huset vi renoverar. Följande konstruktion med Bjälklag och sedan 22mm spårad golvspån med vattenburen värme. Har för avsikt att limma fiskbensparkett och har hört olika åsikter om vad jag behöver för underlag att limma parketten på. Vissa säger att jag måste ha ytterligare en 22 mm golvspån ovanpå den befintliga, nån säger att det räcker med 12 mm, en annars säger uniboard. Vi vill ha en lösning där det bygger så lite som möjligt på höjden. Någon med erfarenhet av liknande projekt?
 
maskeradeproggaren
Varför inte lägga bjelins fiskbensparkett (som är flytande)? Så slipper du mecka med limma eller spika. La själv ca 100m2 bjelins fiskbensparkett för fem år sedan och är mycket nöjd.
 
  • Gilla
Jesper Karlsson3
  • Laddar…
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Varför inte lägga bjelins fiskbensparkett (som är flytande)? Så slipper du mecka med limma eller spika. La själv ca 100m2 bjelins fiskbensparkett för fem år sedan och är mycket nöjd
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Varför inte lägga bjelins fiskbensparkett (som är flytande)? Så slipper du mecka med limma eller spika. La själv ca 100m2 bjelins fiskbensparkett för fem år sedan och är mycket nöjd.
Har tittat på det alternativet. Men går ändå inte att jämföra med ett massivt golv, är en annan känsla enligt mig. Kanske bara sitter i huvudet dock:)
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
T
Vad säger tillverkaren av parketten? De brukar ha monteringsanvisningar som säger vad som behövs.
 
maskeradeproggaren
G goosen skrev:
Har tittat på det alternativet. Men går ändå inte att jämföra med ett massivt golv, är en annan känsla enligt mig. Kanske bara sitter i huvudet dock:)
Kan inte själv se någon skillnad mot massivt varken i känsla eller hur det ser ut, och ingen annan heller som varit hemma, så det är nog mest känslan isåfall gissar jag. Nackdelen med Bjelin är att det är rätt picky med att underlaget är väldigt jämnt. Sen kan du slipa det max två gånger men utöver det så kan jag inte se några direkta nackdelar jmf med massivt.
 
T Testarn skrev:
Vad säger tillverkaren av parketten? De brukar ha monteringsanvisningar som säger vad som behövs.
Ja anvisningarna är enligt branschstandard. Fuktspärr osv.
Vad gäller underlaget så säger dem att vanligt konstruktionsplyfa räcker men det rekommenderas att man kör med björk.
 
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Kan inte själv se någon skillnad mot massivt varken i känsla eller hur det ser ut, och ingen annan heller som varit hemma, så det är nog mest känslan isåfall gissar jag. Nackdelen med Bjelin är att det är rätt picky med att underlaget är väldigt jämnt. Sen kan du slipa det max två gånger men utöver det så kan jag inte se några direkta nackdelar jmf med massivt.
Okej tack för tipset. Ska försöka hitta Bjelins parkett IRL och titta på den.
Men hur blir det i skarvarna mellan varje stav på Bjelins, är skarvarna fasade för att det ska bli en mjuk övergång? Massiv parkett måste ju slipas för att det ska bli helt jämnt.
 
maskeradeproggaren
G goosen skrev:
Okej tack för tipset. Ska försöka hitta Bjelins parkett IRL och titta på den.
Men hur blir det i skarvarna mellan varje stav på Bjelins, är skarvarna fasade för att det ska bli en mjuk övergång? Massiv parkett måste ju slipas för att det ska bli helt jämnt.
Stavarna läggs rad för rad istället för kolumnvis och varje stav slås ihop med en gummihammare. Det är väldigt små toleranser mellan varje stav, de är konstruerade så att du inte ska behöva slipa dem efter du lagt dem, de är helt jämna från start.

Nästan alla iaf. Efter varje stav får man kontrollera att så är fallet, det känner man direkt, då är det bara att kassera den biten och ta en ny. Detta hände inte jätteofta, kanske varje 50e bit eller ngt sådant.

Just det här ”måste vara jämnt golv”, och stumt, är extremt viktigt. I rum jag la golvspån 12mm) så är det inte ett knarr i golvet som sagt nästan sex år senare. I köket var jag lat och la över befintligt golv som varken var helt jämnt eller stumt (parketrgolv) så där är lite småknarr ibland. Dock inte så störande att jag tänker lägga om ;)

Hittade bilder från två olika rum som visar lite hur det kan se ut. Ytskicket är f.ö osmo hårdvax sidenmatt, som också gör att träet får ett ganska så obehandlat utseende.
 
  • Ett tomt hörn i ett rum med parkettgolv och vita väggar. En del av lampans sken syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med fiskbensmönster, köksskåp till vänster, delvis synlig stol, inomhusbelysning, hemmiljö, ingen synlig person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har limmat över 100 m2 massiv stavparkett i fiskbensmönster i vårt hus. Nere direkt på betongen och uppe ovanpå spån med spår för värmeslang. Då skruvade jag först en 6mm plyfa på spånet. Jag skruvade tätt mellan slangarna. Sen limmade jag parketten på det. Har fungerat hur bra som helst i fyra år nu. Plyfa köpte jag på byggmax i storleken 60x120 cm, vilket är praktiskt när man ska lägga på golv och hålla koll på slangarna under.

Det är klart att du ska lägga ett riktigt golv om du ändå bemödar dig om att lägga fiskben. Limma är kladdigt och lite besvärligt i början men sen har du ett golv helt utan minsta tillstymmelse till knarr eller svikt. Halva grejen (minst) är ju frisen mot vägg, kök mm och det är där merparten av tiden ligger. Så varför lägga tiden på något som kanske inte håller livet ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.