Jag har förstått att man numera, för att inte bryta tätskiktet, inte skruvar fast toalettstolen i golvet utan bara ställer dit den och fogar lite? Eller har jag missförstått något?

Jag har mycket svårt att tänka mig att toalettstolen verkligen står kvar på plats om en handikappad person använder den nämligen. Har en bekant som fick byta sin toalett för att den var knäckt i nederkanten av vattentanken, och användaren är 12 år, väger 50 kilo och är delvis förlamad i benen. Hur funkar det med en limmad toastol då?

Nån som kan förklara så att en stackars ingenjör begriper?
 
T
Inga problem, en sträng med silikon runt om och det sitter som berget sedan!
 
  • Gilla
Flipper06 och 4 till
  • Laddar…
Trots krafter starka nog att knäcka porslinet? Det är ju inte rakt ner man dunsar, utan snett bakåt, dvs det blir en lyftkraft i framkant.
 
  • Gilla
Stigga
  • Laddar…
Japp funkar, våran sitter fast som fan i golvet d^_^b till skillnad från ringen å locket som tydligen ska skruvas åt nånstans inuti stolen? jag ska ALDRIG mera köpa en italiensk wc-stol, lovar:S
 
Funkar inte hos oss, en toalett har blivit limmad två gånger och har lossnat två gånger. Misstänker att det beror på ojämnt underlag (kalksten).

Gästtoan som iofs används mindre står stadigt, men där är golvet helt jämnt.
 
Beror nog på hur sliikonet trängt in undertill, man vill faktiskt inte ha det in hela vägen för då kan man inte skära bort det ens sen utan en sträng runtom som tränger in en fem mm brukar väl räcka, sen sitter den.
Sen är det skillnad på silikon och silikon, diverse lågpris skall man undvika.

/Kent
 
Sen så en ingenjör begriper, det handlar lite om hur ytan är med. Ett ojämnt golv är det svårt på men det går, dock får man då ta i lite mer där för det man vill ha är en jämn sträng runtom eller snarare under stolen och det svåra är faktiskt att inte ta för mycket där. Fem mm räcker, då sitter den garanterat fast. Tar man för mycket så man täcker hela ytan så har man rent ut sagt ett helvete att försöka få loss den sen för det går knappt och man får ta en tigersåg för det. Man vill liksom kunna ta bort en toastol om man vill byta den.
I mitt badrum har jag skruvat den men pluggen sitter då i silikon och sen silikon innan skruvarna åkte ner med så det lär inte hända något i första taget men det är bottenplan, hade det varit högre upp så hade jag limmat.

Silikon är bra som lim men även de nya polymersorterna fungerar bra för detta. Casco Superfix är min favorit när det gäller "omöjliga" limningar eftersom den fäster på allt och beter sig som typ en lösare latexfog. Dock mycket kladdigare så man bör inte torka av sig på byxorna. Vi pratar alltså om en limsort här så du kan hänga upp en tvättmaskin på en vägg om den är slät baktill. viss presstid eller stödtid erfodras men sen sitter den där, garanterat! Tror dock inte man kan byta ut den tvättmaskinen nån gång så den ideen är dum.
Finns andra fabrikat med, Sikaflex är rätt poppis och PL-200 är samma sak och sen finns det flera. Det gemensamma är att de limsorterna är rätt extrema ur hållfasthetssynpunkt men det gäller förstås att ytan är ok.

Kolla över olika här... http://byggkatalogen.byggtjanst.se/fogmassor/k137134/

Hoppas detta förklarade lite?

/Kent
 
Redigerat:
  • Gilla
Benke123 och 1 till
  • Laddar…
Ingen aning hur rörmokaren gjorde eller vad han använde för silikon, men han får komma hit igen..

Vi har inga tätskikt, men väl golvvärme, så skruv är inget alternativ.
 
Jag limmade nyligen fast en stol mot plastmatta. Den sitter som berget! Golvet var inte helt plant så jag försökte mig på att kila lite på ena sidan så att silikonet skulle tränga in lite mera och plana ut lite. Det gick bedrövligt. Trots detta lilla misstag så kan iaf inte jag känna att stolen lutar några mm fel på ena sidan. Skinkorna kanske nivåutjämnar... :)
 
  • Gilla
Sågat
  • Laddar…
Med andra ord får man hoppas att hantverkarna vet vad de gör, den dagen det är dags för dem att renovera sitt badrum.
 
Mina tre sitter som berget i alla fall.
 
Våtrumsilicon är färskvara och en påbörjad tub blir grynig. Använd en ny tub, så håller det.
 
Vill man kunna få bort stolen en dag lägger man tändstickor under den innan den limmas fast så kommer man under med tråd den dag den ska bort. Så gjorde jag, och den sitter som berget.
 
Ta då delade plastpluggar istället men det är onödigt, man kommer åt ändå om man inte pressar in för mycket. Tändstickor möglar och bättre med plast då.

grävaren>Japp! Dagens bästa i tråden! :)

/Kent
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
Grävaren: det upptäckte jag igår när jag skulle använda en tub som är ett par år. Jag fick snällt åka och handla en ny. Det här visste jag inte innan att sanitetssilicon åldrades i tuben.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.