vi kommer lägga 19mm spånskiva (ej golvspån dock utan vanlig) på cc 30 reglar, och sedan 13mm golvgips.detta är tydligen ej norm men helt okej enligt golvläggaren..

har förstått att spånen ska skruvas och limmas mot reglarna, men hur är det med golvgipsen.. bör den också både limmas och skruvas eller vad är bäst. Det ska på 30x60 kompositplattor på detta sen. Detta ska läggas i ett köksutrymme som är ca 11 kvadrat stort,.

mcket tacksam för svar, det ska göras imorgon bitti- söndag 28/6..

jennifer
 
Jag skulle limma golvgipsen för att vara säker. Använd Casco Boardfix 3760 eller liknande
 
bara limma då eller både limma o skruva?
 
T
Inga skruvar utan endast kakelfix som är till för ändamålet, att limma gips med. Använd en 8:ans tandkam och dra ut fixet med. Exempel på ett fix är Bostics Multifix!
 
toppen! Tack för hjälpen! Nu ska det läggas! :)
 
Ett tips är att skruva gipset tills limmet härdat och sen ta bort innan golvläggning.
 
N
Egentligen är det som din golvläggare säger inte korrekt, men dock tror jag inte det kommer ha så stor betydelse för er eftersom ni dessutom har cc 300 och inte cc 30 som du skriver ;)

Ett annat tips på lim som dessutom är färdigblandat är följande...

http://www.lip.dk/?ID=623&WEBID=3

Skruv används ENDAST för att spänna ner skivorna i limmet tills det härdat och sen MÅSTE de tas bort eftersom risken finns att de äter sig uppåt och kan ställa till skada.

Mvh

Köksmontören
 
okej! Nu är det färdigt och det ser ock känns bra! hoppas det är det okcås hihi.. tack för hjälpen!
 
En närliggande fundering till Köksmontörens kommentar om skruvarna..

Finns det risk för att skruvarna äter sig uppåt även då man limmar och skruvar vanliga golvspånskivor. Anledningen att jag undrar är att jag planerar att lägga in linoleum på limmad&skruvad golvspån. Vore ju inte så kul om skruvarna tittar upp efter ett tag.

Finns det någon skruv som är att föredra vid skruvning av golvspån mot träreglar?
 
Du SKA limskruva spånskivorna men du får INTE spackla i (på) skruvarna för efter ett tag så kommer det att bli en liten bula på varje skruv, skivor å reglar har längre torktid än spacklet så dom fortsätter att torka medan spacklet redan torkat med följd att bulan kommer som ett brev på posten.
 
Hänger på tråden...

Har limmat och skruvat 22mm spårad golvspån i hall, totalt 12kvm.
Nu ska jag peta i värmefördelningsplåtar och slang, sedan 13mm golvgips - sedan klinker.
Underlaget är stabilt. Ytterväggen i källaren är 1m och stöttar det mesta av hallen.
Fattar det som att jag ska hellimma golvgipset? Jag ska också hjälpa till med skruv för att hålla gipset på plats? Sedan ta bort skruven?
Vilket lim ska jag använda? Är det "LIP FLEXICOL Färdigblandad fästmassa med stor vidhäftning och elasticitet"? Tandad spackel?
Går det att göra på något annat sätt? Enklare?
Hur gör jag med värmeplåtarna? Ska jag kladda lim på dem också? Bara på ovansidan? Under med?
Glad för alla råd!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.