Skall ha 120x15 foderlister (ej profilerade) runt dörrar och fönster på insidan.

Provade såga till för ett fönster igår, men som förväntat blev inte hörnen (45°) perfekta, utan det blev en lite springa i alla ytterhörn, antar att min sågs vinkel är typ 45,1° eller så var jag onoggrann när jag sågade.
Hur som helst så är det mycket svårt att gera så breda lister.

Men vad tror ni om att limma med Sikaflex (11FC eller 221) eller liknade lim och tät massa i hörnen och sen måla över de monterade listerna ett varv till?
Kan det bli bra och kommer det att hålla?
 
Kicken skrev:
Skall ha 120x15 foderlister (ej profilerade) runt dörrar och fönster på insidan.

Provade såga till för ett fönster igår, men som förväntat blev inte hörnen (45°) perfekta, utan det blev en lite springa i alla ytterhörn, antar att min sågs vinkel är typ 45,1° eller så var jag onoggrann när jag sågade.
Hur som helst så är det mycket svårt att gera så breda lister.

Men vad tror ni om att limma med Sikaflex (11FC eller 221) eller liknade lim och tät massa i hörnen och sen måla över de monterade listerna ett varv till?
Kan det bli bra och kommer det att hålla?


Såga dom å ta sen fog, latexfog. Det är det bästa som finns::)
 
Jo latexfog är fina grejer, men jag skulle vilja ha något som limmar bättre.

Övre listen kan jag endast spika i nedre kanten och ihop men sidolistena eftersom det är ett stockhus och vägen måste kunna sjunka, därför skulle jag vilja limma ihop dem.
 
Googla couping. Det är ett sätt att gera hörnen fast bara på en av listerna. Jag gjorde så och det blev fint
 
Klicka skrev:
Googla couping.
Menar du coping? Det som på svenska kallas förkroppa?

Det går ju inte så bra att tillämpa på foderlister.
 
Det är väl typ på golvlister man gör det?
 
Ok, läste lite för snabbt. Trodde du frågade om golvlister :)
 
Men om inte fodrena ligger helt plant så kan det bli glipor. Kan ju vara så att väggen och smygen inte ligger i samma plan. Och då får du justera för detta.
 
Provade att limma dom med lim o fogmassa men det var ingen succé, kletigt och massan var för tjock att det blev ännu svårare att få ihop bra i hörnen.

Så jag fortsatte att limma med vanligt trälim och fixa eventuella springor med latex.
 
Så här ser det ut om någon är intresserad.
fönster.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönstret till höger är utan lister där syns gåtplankan (48mm) som som listerna ska täcka.

Man får ju endast spika i nedersta stocken, fönsterkarmen och gåtplankorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.