Många lim lovar mycket, men finns det någon som har erfarenhet av ett lim som lämpar sig till kakel i ett badrum?

Vill göra ett hyllplan 1 meter långt 25 cm brett, som behöver fästas i ena kortsidan, utan att göra åverkan på kaklet. Tänkte limma fast en trälist eller vinkel att låta hyllan vila på. Kommer inte att bli så tungt belastad, men några kilo bör det hålla. Om möjligt vill jag att det ska gå att ta bort utan att förstöra kaklet.
 
Har limmat upp fästet till handduschen med PL400, bör fungera även i ditt fall tycker jag.
Sålänge du inte limmar över en fog så finns möjlighet att kunna demonteras utan att förstöra kaklet.
Se till att göra rent kaklet först bara!
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Har limmat upp fästet till handduschen med PL400, bör fungera även i ditt fall tycker jag.
Sålänge du inte limmar över en fog så finns möjlighet att kunna demonteras utan att förstöra kaklet.
Se till att göra rent kaklet först bara!
Tack för tipset. PL400 har jag använt till mycket, tycker det är super, var rädd för att det skulle sitta "för" bra, och inte gå att få bort. Tror du att jag måste försöka få tryck på listen tills den fastnat?
 
MrJay
Tec7, har själv använt det till golvlister som vi senare tvingades ta bort vid byte av golv - inte minsta lilla åverkan på väggen och sitter som berget.
 
MrJay
K Kristina J skrev:
Tror du att jag måste försöka få tryck på listen tills den fastnat?
Oavsett vad du använder skall du ha något som trycker och håller listen mot väggen tills det härdat.
 
  • Gilla
Kristina J och 1 till
  • Laddar…
K Kristina J skrev:
Tack för tipset. PL400 har jag använt till mycket, tycker det är super, var rädd för att det skulle sitta "för" bra, och inte gå att få bort. Tror du att jag måste försöka få tryck på listen tills den fastnat?
Nä det är ju risken, men du önskar jusamtidigt att det skulle klara några kg? Tänker att man tar bekymret med borttagningen när det kommer
 
MrJay MrJay skrev:
Tec7, har själv använt det till golvlister som vi senare tvingades ta bort vid byte av golv - inte minsta lilla åverkan på väggen och sitter som berget.
Tack, låter bra - nu har jag ett par alternativ att läsa om och välja på!
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Nä det är ju risken, men du önskar jusamtidigt att det skulle klara några kg? Tänker att man tar bekymret med borttagningen när det kommer
OK, då får man ta med det i beräkningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.