Hejsan!
Jag håller på att renovera entren i anslutning till grovköket. I entren tänker jag ha klinkers (1,5kvm) och i hallen parkett. Underlaget är bjälklag cc 60 (kottlat cc30) och 22mm spån. På detta har jag hellimmat (casco boardfix) 13mm golvgips. Nu skulle jag vilja bygga upp 7-8mm där klinkersen skall vara för att dessa skall komma i nivå med parketten. Går detta att göra genom att limma en 6mm renoveringsgips på golvgipsen? Eller blir det för svagt. Renoveringsgips skall ju klara ca 3MPa vilket ger, 30kg/cm2. Plattorna jag skall lägga är 20c20 så belastningen sprids ju över en 400 gånger större yta dvs. 12000kg/20cm2. Säg att man inte får helt perfekt täckning med fixet (säg att en klåpare gör det vilket ger endast 50%) då blir maximal belastning per platta 6000kg, vilket ju borde räcka. Sedan skall det på lite tätskikt (blöta stövlar etc) men det kan ju inte skilja mellan golv- och renoveringsgips.

Tänker jag fel? Eller finns det något lämpligare sätt att bygga 7-8mm på? Känns onödigt krångligt att armera och flytspackla så tunnt och få det bra.

Tack på förhand
///Henrik
 
Jag skulle aldrig gjort så, renoveringsgips är ej lämplig för golv. Jag hade flytspacklat utan armering till korrekt höjd.

Edit: Jag hade ju iofs inte haft golvgipsen heller men det finns tydligen en efterfrågan på dom fortfarande.
 
Jag har lite dålig erfarenhet av renoveringsgips på golv, jag hade kört med flytspackel istället. Finns inget behov av att armera, köp hem någon säck, blanda, häll ut och smeta ut jämnt så får du ett bra underlag. Se till att golvgipsen under är ordentligt skruvad.
 
Tack för svaren!

Då får det bli till att flytspackla. Jag skall ändå köpa en massa flytspackel för att göra golvet i den intilligande tvättstugan.

Tack tack d^_^b
///H
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.