A
Finns en grupp Swedish woodworkers där olika limknektarndiskuteras. Vill minnas denna hade kassa gjutna detaljer med en tendens att spricka.
 
Du får vad man betalar för. Jag har några sådana och de har sitt användningsområde men om du vill kunna pressa tokhårt så är de fel.

Paul Sellers har gjort förbättringar, enligt han själv, på liknande knektar. Jag har inte testat att göra det
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
Rätt klena o rekommenderar inte dom. Sellers mod har jag för mig vi räknade på här för många år sen, hittar dock inte tråden, minns iaf vi kom fram till att stoppa en planka inuti knekten gjorde försumbar skillnad.
 
M
C capture skrev:
Du får vad man betalar för. Jag har några sådana och de har sitt användningsområde men om du vill kunna pressa tokhårt så är de fel.

Paul Sellers har gjort förbättringar, enligt han själv, på liknande knektar. Jag har inte testat att göra det
Jag har testat. Hyvla till trä så den passar tight i alu-profilen (knackas på plats) så blir den vridstyvare men fortfarande lätt.
 
C capture skrev:
Du får vad man betalar för. Jag har några sådana och de har sitt användningsområde men om du vill kunna pressa tokhårt så är de fel.

Paul Sellers har gjort förbättringar, enligt han själv, på liknande knektar. Jag har inte testat att göra det
Fast man pressar väl inte så hårt med en limknekt? Jag vet att man kan dra ihop annat än limningsobjekt men då är frågan om det var rätt verktyg från början och om man i så fall inte vill ha en "offer"knekt för sådana jobb.
Inte för att jag skulle köpa de aktuella då jag har snabbtvingar från CO och de har en irriterande vana att inte vara bra.
 
Problemet med de där limknekrarna är att själva ändstycket med gängan bryts loss från aluminiumprofilen. De fungerar bra att hänga på väggen men man skall inte gå och limma någonting med dem för det är de inte gjorda för.
 
  • Haha
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
M
Jag limmar för fullt med dessa just nu. Inte från Classe men väldigt lika om inte identiska. För hobbybruk och mindre budget är jag helnöjd och har sålt av alla utom två av mina Bessey KRV 100.

Den stora fördeen för mig är att de är så mycket lättare att hantera, 6 gånger fler tvingar än Bessey. Rätt använda har jag svårt att tro att man behöver dra så hårt att de går sönder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.