Hej!

Jag har precis köpt en lägenhet och taken visade sig vara limfärg. Innan jag hade koll på detta målade jag ett rum med vanlig takfärg. Första rundan såg bra ut, men taket sög kopiösa mängder färg. Andra rundan började färgen komma ner igen...

Var till färgbutiken och de rådde mig att först tvätta med målartvätt och sedan måla med någon illaluktande oljefärg och sist med vanlig takfärg. Sagt och gjort, jag blandade till målartvätt och började tvätta taket. Man behövde inte gnugga alls hårt innan strukturen löstes upp och vips var jag nere på betongen.

Vad gör jag nu? Om jag inte ska ta ner strukturen lär jag bara kunna dutta med målartvätten och det kan ju inte hjälpa mycket eller? (Plus att jag nu har ett 20cm i diameter 'hål' i taket ). Att skrapa rent till betongen lär inte vara så svårt, men tidskrävande.

Om jag skrapar bort allt och har ett rent betongtak, vad gör jag då? Betongen i sig verkar slät. Kan jag skippa steget med oljefärgen? Kan jag få någon struktur på taket? Ser det konstigt ut om jag målar betongtaket som det är?

Tacksam för hjälp!
 
Och du är helt säker på att det är limfärg? Det låter faktiskt mer som det är grängat.
 
Nej, är inte säker. Vad gör jag med ett grängat tak?
 
Målar man bara rakt på då utan att tvätta? Jag har svårt att se hur jag ska kunna tvätta utan att börja lösa upp underlaget.
 
Stefan N skrev:
Och du är helt säker på att det är limfärg? Det låter faktiskt mer som det är grängat.
Nu blir jag nyfiken och ser chansen att lära något nytt. (y) Vad exakt innebär "grängat" ?
 
Ordet Gräng betyder skrovligt / omjämt / knottrigt

Att gränga ett tak innebär att man sprutar sprutspackel i taket med en spruta som ger den skrovliga strukturen ett grängat tak har.
Lite osäker men tror att man inte ens lägger på färg efteråt utan det är spacklet som är den färdiga ytan.
 
Spacklet är den färdiga ytan men om behov finns kan man måla med den färgen jag länkade till. Men TS borde lägga upp en bild så man kan se vad han har.
 
Har aldrig prövat att tvätta på spackel, men däremot att måla med vanlig vatten-/plastfärg och klafsa på vattenlösligt tapetlim. I inget av fallen löser spacklet upp sig. Sprutspackel är måhända något annorlunda sammansatt, men inte kan det väl vara vattenlösligt så att det inte går att måla el tapetsera ovanpå?

Limfärg, el kanske rent av kalkfärg(!) låter mer troligt i mina öron.

Vad gäller målartvätten så rekommenderas det alltid innan målning, men det är sällan det behövs när man målar med oljefärg. Det är bara om ytorna är hårt kontaminerade med fett/flott el likn. Brukar inte tak vara, såvida det inte är kökstaket. Har ingen egen erfarenhet av att måla på tobaksinpyrda ytor, men jag tror att mager spärrgrund fixar det också utan tvätt.
 
Jag är inte säker på vad det är, men taket återfinns i miljonprogramshus byggt -68. Gissar på att det är original och troligen aldrig rört.
Pratade med färgaffären igen och de säger att jag måste skrapa ner allting och sedan måla med oljefärg och sist vanligt takfärg.
 
hejigen skrev:
Jag är inte säker på vad det är, men taket återfinns i miljonprogramshus byggt -68. Gissar på att det är original och troligen aldrig rört.
Pratade med färgaffären igen och de säger att jag måste skrapa ner allting och sedan måla med oljefärg och sist vanligt takfärg.
Jag hade samma tak i min lägenhet. Visste inte vad det var när jag målade, men, mer eller mindre hela skiten kom ner. Det gick lätt att skrapa bort resten med en spackelspade. Tydligen kan man inte måla grängade tak rakt av med vattenburen färg. Jag gjorde som färgaffären rådde dig, skrapade, målade med oljefärg och sedan akrylatfärg. Använd en roller, så får du knottrig yta. Maskera golvet så du inte kommer till en massa extrajobb. Det skvittrar. Jag köpte billiga presenningar i lämplig storlek på Rusta i stället för pappersrullar till golvtäckningen. Presenningen kan man använda flera gånger, mer hållbar är papper. Lagomt stor är den även bra att lägga efter väggen när man målar den.
 
Jag är nu ganska säkert på att det är sprutspacklat eftersom det återfinns en hel del spackel högst upp på väggarna under tapeten. Detta gör att den övre biten ca 20-50 cm tapet knappt sitter fast på väggen alls utan kan rivas ner i stora flak.

Enda fördelen men en genomgående sunkig lägenhet: det gör inget om man inte lyckas täcka golvet ok eftersom det ändå ska in nytt!

JanneL: Tvättade du taket helt betongrent? Att skrapa bort skrovligheten är inga problem, men att få det helt rent känns som ett hästjobb. Fäste färgen bra?
 
Jaså, det tycks vara sprutspackel ändå?
Där ser man, då har jag lärt mig något nytt. Följaktligen har även denna dag varit meningsfull. :)
 
Jag tvättade aldrig taket utan skrapade bara rent det från spackel. Sedan målade jag råbetongen med oljefärg, utblandad med 10 % lacknafta, enl. färghandlarens rekommendation. Därefter rollade jag på takfärgen. Ett annat tak som var limstruket tvättade jag rent, målning på samma sätt i övrigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.